Helle Stensbak: Monopol, Gyldendal 2015, 497 s.
Helle Stemsbak debuterer med denne krim-boka som er langt mer enn en sedvanlig krim-fortelling. Hun tar for seg pop-bransjen og streker opp mange av de snuskete mer eller mindre lyssky affærer som finner sted. Selv er hun samfunnsøkonom men har også femten år bak seg i kjente norske band.
Det er med denne bakgrunnen hun har skrevet denne krim’en og hun løser av sin fagkunnskap om både musikk og økonomi og lar dette prege historien. I den grad går inn på den mer enn snuskete delen av pop-bransjen at det pensler inn på en avslørende dokumentar. Men det er det selvsagt ikke. Her er en intrige og en interessant historie fortalt på underholdende vis. Underveis støter vi også på russiske kriminelle og sprit-smuglere og lar dette stå i relieff til all verdens snuskerier innen pop-verdenen. Noen ganger kan det bli litt for mye men forfatteren redder seg inn med gode spenningsavsnitt og fart og driv over handlingen.

Hun krydrer også sin fortelling jevnlig med hedmark’ske ord og uttrykk. Dette liver opp og skaper farge.
Best av alt: hun skriver uten trang til overdreven vold og mørk dysterhet som andre krimforfattere med bakgrunn i pop-bransjen gjør. Dessuten har hun et kvinneperspektiv på fortellingen, hovedpersonen er en kvinnelig krim-etterforsker.
Det er mye bra å si om denne krim-debuten. Vi gleder oss alt til neste bok fra hennes hånd.
Boka er utstyrt med svart-hvitt fotografier av May-Irene Aasen, trommeslager i det tidligere bandet Jokke og Valentinerne. Disse bildene kler handlingen på en flott måte.
Joda!