Kulturnyheter

Brueggergoshman

Oslo Konserthus 25.9.2014. Hellstenius: Like Objects in s dark Room, Ravel: Sheherazade, Debussy: Images. Oslo-filharmonien, Fabien Gabel -dirigent, Measha Brueggergosman – sopran.

Brueggergoshman
Foto: Kulturspeilet

Den kanadiske sopranen Measha Brueggergosman gjorde denne konsertkvelden til noe rikt og varmt. Det var med en stemme som var stor og fyldig som gjorde at det meste stemte i Ravels sanger i Sheherazade.

Hun er også et visuelt skue, det skal vi ikke legge skjul på i denne sammenhengen. Da er det ekstra flott at god sangkunst lar seg forene med det fysiske sanseinntrykket.

Men denne konsertkvelden holdt nesten på å bli helt ødelagt for oss av en ulykksalelig hendelse før selve konserten begynte. Komponisten av konsertens første verk hadde fått scenen til å forklare – eller opplyse om (?) – sitt verk Like Objects in s dark Room. Det ødela totalt opplevelsen av verket for oss. Vi er av dei slaget som ikke setter pris på at musikk forklares som matematikk eller et skjema. Da ødelegges mye av den gleden vi har ved å oppleve musikk.

Også her, dessverre.

Brueggergosman var det store lyspunktet. Mye hjalp det også for å rette opp kvelden med Debussys fargeglade Images som avslutningsnummer.

Sjekk også

Gedigent storslagent

Her gjeldet det å være forsiktlig med supertlativene. For det var full opplevelse på Operaen …

Nytelse

En forsmak på turneen: Oslo-filharmonien står foran en stor Europa-turne i sin jubileumssesong og Griegs …