
Stor musikk stor solist stor dirigent. Alt var stort ved denne konserten. Først og fremst: med to praktfulle verk fra hver sin tidsepoke.
En fremragende utøver og en stor dirigent hadde satt hverandre stevne denne kvelden. Musikken vi hørte var også stor, for å si det mildt. Bruckners fjerde symfoni er kanskje hans mest framførte. Men før vi kom så langt opplevde vi den eksellente franske cellister Gautier Capuçon i den første cellokonserten til Sjostakovitsj, kanskje den mest spilte av cellokonserter fra de siste hundre år.
Oslo Konserthus 19.1.2017 Sjostakovitsj: Cellokonsert nr. 1, Bruckner: Symfoni nr. 4, Oslo-filharmonien, dir.: Manfred Honeck, Gautier Capuçon – cello

Konserten åpner med komponistens monogram-motiv, DSCH, et motiv han også har gjort bruk av i andre komposisjoner. I denne konserten snur og vender han på det. Det er bare i den melankolske annensatsen at vi ikke hører det.

Gautier Capuçon er en utrolig dyktig solist. Han hadde et godt grep om denne konserten. Tonen bar godt og særlig imponerende var hvor tett og intenst han framførte tredje-satsen med sine dramatiske partier. Vi hørte i sin tid Mstislav Rostropovitsj spille denne konserten her i konserthuset og skal ikke sammenlikne. Men likevel…..
Bruckners fjerde symfoni er kanskje hans mest framførte. Grunnen er ganske enkel at dette er storslagen musikk på øverste hylle hvor komponisten ikke legger bånd på seg. Basunene får skikkelig anledning til å blåse ut, for å si det slik.
Det var gledelig med et gjenbesøk av Manfred Honeck. Med Oslo-filharmonien har han tidligere feiret store triumfer, bl.a. på en Proms-konsert hvor de i følge britiske kritikere nærmest løftet taket på Albert Hall.
Han viste også i går hvilket utrolig godt grep han har på dette orkesteret og hvor presist det ble.
En konsert som gjorde et vanvittig sterkt inntrykk!