
Med Bachs store pasjonsverk på drøye to timer ble det en mektig og majestetisk opplevelse i Konserthuset.
Det næmer seg påske og følgelig står et av Bachs største verk på programmet. Navnet har det fått fordi det forteller lidelseshistorien til Jesus slik den stort sett er framstilt i Bibelens Johannes-evangelium. Det er et stort og mektig verk som tar innpå to timer å framføre.
Oslo Konserthus 6.4.2017 Bach: Johannes-pasjonen, Oslo-filharmonien, dir.: Herbert Blomstedt, med: Elizabeth Watts: sopran, arier, Marianne Beate Kielland: mezzosopran, arier, Andrew Staples: tenor, evangelisten/arier, Peter Harvey: bass, Kristus, Krešimir Stražanac: bass, arier, Ingeborg Dalheim: sopran, Ancilla, Paul Kirby: tenor, Servus, Olle Holmgren: bass, Peter, Eirik Krokfjord: bass, Pilatus, Det Norske Solistkor

Verket stammer fra 1724, dvs. helt i begynnelsen av Bachs lange tid som kantor i Leipzig. Det var en lang rekke av sangsolister som framførte det, gruppert på forskjellige steder. Teksten er en blanding av refleksjon og fortelling, også med dramatiske innslag. Marianne Beate Kielland var en av de sentrale kvinnelige solistene.
Mest imponerte i går 90-årige Herbert Blomstedt som sprek som en fola inntok podiet. Orkesterets tidigere sjefsdirigent har såvisst ikke mistet futten!
Mektige Bach, du kommer ikke uberørt fra en slik opplevelse!