
Jan Erik Mikalsen: Saan (2016), Songr for Orchestra (2014), Parts II for Orchestra (2010), Oslo-filharmonien (Saan + Parts II), Kringkastingsorkersteret (Songr), dirigenter: Nan-Ha Chang – (Saan), Miguel Harth-Bedoya (Songr), Dalia Stasevska (Parts II), Poing (Saan) – Rolf-Erik Nystrøm sax, Froder Haltli – akkordeon, Håkon Thelin – kontrabass, opptak: Oslo Konserthus og Store Studio (2016-17), Aurora ACD 5092 (2017)
Med den besetningen han har valgt, stort orkester samt en solistgruppe på tre, oppnår han forbløffende klanger og kombinasjoner, også fordi han setter selve orkesteret og enkelte instrumenter på harde prøver med bl.a. åttendels noter.

Verket bringer forfriskende assosiasjoner til natur og faktisk (!) ny-romantikk. Er man i det fantasifulle og lekne hjørnet kan man høre såvel fossefall som bølgeskvulp, selv om vi ikke må dra dette for langt. Musikken opptrer faktisk i form av bølger som ruller mot deg. Som lange kraftige dønninger mot en lang strand. Uansett er det forfriskende ny musikk!
Verket ble urframført i Konserthuset i januar i år, også da med den koreanske dirigenten Nan-Ha Chang. Plateselskapet Aurora skal ha ros for å gi oss slik bokstavelig sett ny musikk såpass raskt. Bare av denne grunn er dette en enestående innspilling. Ny musikk, nylig skrevet og urframført, er tilgjengelig for oss rett etterpå!
Og ikke minst: musikken er fascinerende.
KULTURSPEILET Nyhetet, omtaler, intervjuer og reportasjer om alt av kultur