Påsken står for døra og denne konserten skulle delvis markere dette. Dette ble gjort med Magnar Åms studie over en folketone fra Luster og Bernsteins Chichester Psalms. Det første var et innadvendt, reflekterende og svært vakkert verk der bratsjene tar mye av den melankolske stemning. Bernsteins verk bygger på et utdrag fra den jødiske bibel og teksten er på hebraisk. En guttesopran er solist. Vakkert og stemningsfullt er også dette verket, men til Bernstein å være også mer rytmisk.
Oslo Konserthus 22.3.2018 Magnar Åm: Studie over ein
salmetone frå Luster, Bernstein: Chichester Psalms, Dvorak: Symfoni nr. 9 «Fra den nye verden», Oslo-filharmonien, Mathis Manger Winther – guttesopran, John Storgårds – dirigent
Dvorak mest berømte symfoni er også et verk som løfter Oslo-filharmonien i stor grad. Det var med dette verket engelske kritikere begeistret skrev at «taket løftet seg i Albert Hall» da orkesteret framførte det på Proms-konsertene i sin tid.
Dvorak går omtrent utenpå seg selv i dette verket. Spenst, flotte melodier og orkesterpassasjer av en annen verden er det vi får oppleve. Verket er fra begynnelsen av 1890-årene og komponisten skal her gi inntrykk av «den nye verden» slik han opplevde den ved et lengre opphold der i sin tid. I etterkant er dette blitt utvilsomt komponistens mest framførte verk. Og vi forstår hvorfor. Blandingen av musikalske uttrykk fra «den nye verden» og tradisjonell europeisk symfoni falt rett i godtefatet, for å si det slik. Her hører vi spirituals, vakre indiandermelodier og sannelig også et hint av boogie-woogie!
Verket har alltid står høyt på listen når orkesteret skal briljere. Så også i går. Sannelig har det spensten i behold!
Dirigenten John Storgårds hadde godt tak på dette.