Vi har hørt disse sangene utallige ganger før men omtrent alltid i orkesterversjoner. Mahlers fjorten sanger er enormt populære og sangere flest har som regel som mål å framføre dem før eller seinere i karrieren.
Mahler: Einsamkeit – Rückert Lieder (Tekst: Rückert), Kindertotenlieder (Tekst: Rückert), Lieder eines fahrenden Gesellen (tekst: Mahler), Marianne Beate Kielland – mezzo sopran, Nils Anders Mortensen – klaver, Lawo LWC 1157 2018
Det er disse fjorten sangene samt sangene fra eventyrsamlingen Des Knaben Wunderhorn han i første rekke er kjent for av sanger. I tillegg har han for menneskestemmen også skrevet en stor kantate, en sangsyklus samt brukt mange av disse sangene som underlag for hele satser i sine symfonier. Som komponist er det derfor riktig å si at sangen sto sentralt i fokus hos Mahler.
Når Marianne Beate Kielland nå går løs på Mahler er det derfor ingen liten begivenhet. Hun har allerede i mange år fengslet oss med sine mange sangtolkninger. I motsetning til de fleste har hun valgt å framføre disse Mahler-sangene med klaver og ikke orkester. Dermed kommer stemmen hennes mye klarere fram og klangfarven blir en annen, for å si det slik: mer brennende og intens.
Melankolien er sentral hos Mahler, han viser i tekstene hvor sårbar han er. Dette gjenspeiler seg i musikken. Derfor er CD’en kalt Einsamkeit – ensomhet.
Nå har Marianne Beate Kielland begynt å snuse på Mahlers store symfonier, bl.a. den åttende i London i sommer. Vi har mye å glede oss til!