Kulturnyheter

Den ene blant de mange

Ruth Jensen: Å mestre mangfoldet – En bok om læringsstiler, DAMM 2005, 142 sider

jensen_mangfoldetRuth Jensen har lang erfaring fra undervisning på grunnskolenivå. Hun sitter i styret for Norges Læringsstilsenter og er sertifisert i Dunn og Dunns læringsstilmodell. Siden elevenes rett til tilpasset opplæring ble fastsatt i Grunnskoleloven har elevenes personlige forutsetning for læring blitt viet stor oppmerksomhet i skolen. Et av feltene det er gjort mye forskning på er elevenes forskjellige læringsstiler. Mye av denne forskningen er gjort i utlandet og Å mestre mangfoldet er fundamentert på Dunn og Dunns resultater. Interessen for læringsstiler er økende i Norge. Opprettelsen av Norges Læringsstilsenter kan ses på som et uttrykk for dette.

Boka begynner med en innledning som forteller om hvordan kunnskap om læringsstiler kan brukes. Kapitelet er en motivasjon for hvorfor boken er viktig. Så kommer en beskrivelse av Dunn og Dunns modell for læringsstiler. Dette er fulgt av et kapittel som beskriver hvordan modellen kan implementeres på en skole, med eksempler fra skoler hvor det er gjort. Så kommer noen sider om hvordan forskjellige undervisningsmetoder kan nå frem til de forskjellige sansepreferansene. Disse er oppfulgt av et kapitel som beskriver hvordan skolen kan omorganiseres for å tilrettelegge undervisningen for elever med alle læringsstiler. De to siste kapitlene har eksempler på læringsverktøy som treffer mange elever og praksiseksempler fra norske skoler som har testet modellen.

Læringsstilmodellen til Dunn og Dunn er godt beskrevet i Å mestre mangfoldet. Hvordan læringstilene til elevene kan kartlegges er ikke forklart i det hele tatt, det er utelukkende henvist til forskjellige tester som må kjøpes inn. Det gjør at boken isolert sett har liten praktisk verdi, en lærer kan ikke i særlig grad nyttiggjøre seg opplegget i boken uten støtte fra ledelsen i form av betydelige ekstra midler. Implementering av hele modellen fremstår dessuten som en ressurskrevende operasjon. Læringsstiler er helt sikkert noe vi kommer til å høre mer om i den norske skole og det er interessant å følge med på utviklingen i dette fagfeltet.

Sjekk også

Jord

En nærmest rabulistisk roman, spenstig og frittflyvende. Mattias Faldbakken: Vi er fem, Oktober forlag 2019, …

Kjøss meg i ræva

– Kjøss meg i ræva, sa Dag Solstad. Med et kraftuttrykk og en eksplosjon som …