Kulturnyheter

Monumentalt

Bjørvika 24.2.2013 Britten: Variasjoner over et tema av Frank Bridge, Beethoven: Klaverkonsert nr. 2, Klaverkonsert nr. 4., Det Norske Kammerorkester, Leif Ove Andsnes – klaver

Applausfotos: Kulturspeilet
Applausfotos: Kulturspeilet

Velopplagt, frisk og sprudlende av overskudd imponerer Leif Ove Andsnes sterkt igjen sine Beethoven-tolkninger. En fullsatt sal i nasjonens storstue i Bjørvika ventet ham med 1340 forventningsfulle til stede, en konsert som hadde vært utsolgt i månedsvis.

240213_jNå er vi kommet til annen runde av hans Beethoven-reise. Denne gang er det konsertene to og fire som står for tur. I året som kommer vil han reise verden rundt og spille disse to konsertene med de fremste symfoniorklesterene i verden, mest med Mahler Chamber Orchestra som han også skal besøke Festspillene i Bergen med. Dette Tysklandsbaserte eliteorkesteret står i så måte i en særklasse for seg. 

Leif Ove Andsnes er noe helt spesielt. Han blir en opplevelse i seg selv. Han framfører mesterens monumentale konserter på den måten slike konserter skal framføres: monumentalt. Dessuten har han en måte å tilnærme seg denne musikken på som er enestående. Han nærmest drar oss inn i tonene med sin friskhet og evne til å få kontakt med salen. 

Konserten i går ga mange eksempler på det. Eksempelvis når han løftet annensatsen i den andre konserten ut av sin formmessig trygt plasserte wiener-klassisisme til noe langt annet og utover dette. Det var da begrepet monumentalt slo oss for første gang denne kvelden.

240213_eKonsertene to og fire er svært ulike. De representerer to forskjellige tidsepoker og musikkstiler, den første i nærmest Mozart-tradisjon, den andre i den romantiske formen og mer høyspent. Det er også ti år som skiller disse to konsertene, faktisk kanskje også noe mer for Beethoven begynte å pusle med sin andre klaverkonsert allerede i sine ungdomsår i Bonn.

240213_iLeif Ove Andsnes er elektrisk i måten å spille på, henvende seg til publikum og framføre musikk. Det er hans enkelthet og sterke suggesjon som får 1340 publikummere i salen til fullstendig å falle i staver og gjøre dette til en festkveld.

Men det må også sies: det skjer alltid noe rart når Det Norske Kammerorkester er i Bjørvika-operaen. En gang havnet vi langt unna bakerst på øverste balkong. I dag opplevde vi forvirring alt før konserten startet. Den annonserte sesonprogrampresentasjon ble i all hast flyttet til et rom hvor det ikke var plass til folk og hvor du knapt hørte eller så noe som helst. 

Da vi endelig kom inn i salen fikk vi plasser så vi knapt så solisten men hadde fin utsikt til bassistenes rygger. Ved siden av oss satt en kjent politiker og styremedlem i orkesteret. Det ble ikke, slik kotyme er og vanlig høflighet tilsier, delt ut blomster til solisten etter konserten. Og lyset var det noe rart med under applausen. Vi føler grunn til å nevne alt dette, fordi uansett hva som er årsaken til at merkelige ting stadig gjentar seg på samme sted med samme orkester, håper vi at det gjøres noe for å rette opp dette.

Sjekk også

Gedigent storslagent

Her gjeldet det å være forsiktlig med supertlativene. For det var full opplevelse på Operaen …

Nytelse

En forsmak på turneen: Oslo-filharmonien står foran en stor Europa-turne i sin jubileumssesong og Griegs …