Bjørvika 24.2.2013 Britten: Variasjoner over et tema av Frank Bridge, Beethoven: Klaverkonsert nr. 2, Klaverkonsert nr. 4., Det Norske Kammerorkester, Leif Ove Andsnes – klaver

Velopplagt, frisk og sprudlende av overskudd imponerer Leif Ove Andsnes sterkt igjen sine Beethoven-tolkninger. En fullsatt sal i nasjonens storstue i Bjørvika ventet ham med 1340 forventningsfulle til stede, en konsert som hadde vært utsolgt i månedsvis.

Leif Ove Andsnes er noe helt spesielt. Han blir en opplevelse i seg selv. Han framfører mesterens monumentale konserter på den måten slike konserter skal framføres: monumentalt. Dessuten har han en måte å tilnærme seg denne musikken på som er enestående. Han nærmest drar oss inn i tonene med sin friskhet og evne til å få kontakt med salen.
Konserten i går ga mange eksempler på det. Eksempelvis når han løftet annensatsen i den andre konserten ut av sin formmessig trygt plasserte wiener-klassisisme til noe langt annet og utover dette. Det var da begrepet monumentalt slo oss for første gang denne kvelden.


Men det må også sies: det skjer alltid noe rart når Det Norske Kammerorkester er i Bjørvika-operaen. En gang havnet vi langt unna bakerst på øverste balkong. I dag opplevde vi forvirring alt før konserten startet. Den annonserte sesonprogrampresentasjon ble i all hast flyttet til et rom hvor det ikke var plass til folk og hvor du knapt hørte eller så noe som helst.
Da vi endelig kom inn i salen fikk vi plasser så vi knapt så solisten men hadde fin utsikt til bassistenes rygger. Ved siden av oss satt en kjent politiker og styremedlem i orkesteret. Det ble ikke, slik kotyme er og vanlig høflighet tilsier, delt ut blomster til solisten etter konserten. Og lyset var det noe rart med under applausen. Vi føler grunn til å nevne alt dette, fordi uansett hva som er årsaken til at merkelige ting stadig gjentar seg på samme sted med samme orkester, håper vi at det gjøres noe for å rette opp dette.
KULTURSPEILET Nyhetet, omtaler, intervjuer og reportasjer om alt av kultur