
Terje Stensvold er som årgangsvin: han blir bedre og bedre med årene. Denne utrolige sangeren gikk av med pensjon fra Den Norske Opera i 1999 (!), men etter dette skjøt karrieren hans fart. Han står nå på den absolutte høyden. Han er blitt utrolig etterspurt på de store scenene i Europa. Om noen dager synger han i en av sine yndlingsroller i Berlin, en by han stadig gjester enten det er på operascenen eller med Berlin-filharmonikerne. For et par sesonger siden fikk han prisen som beste operasanger i Sverige for sin Wotan.

Det er også sterk kost han formidler. Wotans avskjed fra Die Walküre er også den scenen som avslutter den andre operaen i Nibelungen-Ringen. Her tar Wotan (Odin) farvel med sin yndlingsdatter Brünnhilde mens han dømmer henne til evig liv på klippen omspent av flammer. Den nesten tyve minutter lange scenen dør langsomt hen til musikk som illuderer flammene som slikker opp og til Wotans fortvilelse når han må gjøre noe som nærmest river hjertet ut av ham.

Det må også sies noen rosende ord om Operaorkestret. Med denne konserten viste orkesteret at det har urtviklet seg betydelig siden de flyttet inn i Bjørvika i 2008. Det var først og fremst presisjonen i strykerne vi festet oss ved denne gangen. I Beethovens andre symfoni fikk vi både trøkk og spenst. Wagner og Richard Strauss med den store besetningen dette krever, klang praktfullt.
Orkesteret teller nå langt over 100 musikere og det er en formidabel økning siden Youngstorgets dager. Og at det blir bedre og låter tettere og mer samspilt er en nytelse å registrere!
KULTURSPEILET Nyhetet, omtaler, intervjuer og reportasjer om alt av kultur