Den Norske Opera & Ballett Bjørvika 19.2.2012 Wagner: Wesendonck-Lieder, Alan Smith: Letters from George to Evelyn, Britten: Cabaret Songs, div.: Echoes of Nightingales (sammensatt) , Christine Brewer – sopran, Warren Jones – klaver

Hun tilhører utvilsom den aller fremste rekken av dramatiske sopraner i verden i dag. Christine Brewer gjestet oss for to år siden for å feire Kirsten Flagstad. Hun lot den norske sangerinnen og vår operas første sjef var nærværende i går også, både i det utvalget av sanger hun hadde valgt og i stadige referanser. Som at henne faste akkompagnatør Edwin McArthur var representert med en sang.

Så sitter vi altså i den samme institusjonen som Kirsten Flagstad var første sjef for og hører et halvt århundre etter en amerikansk dramatisk sopran som vekker til live de sterke minnene fra denne opplevelsen. For Brewer holder Kirsten Flagstad svært høyt. Det fikk vi gang på gang bekreftet på denne konserten.
Men Wagner ble omtrent det eneste av det tradisjonelt klassiske repertoaret i går. Den øvrige delen av konserten vekslet mellom cabaret-sanger, tonesettinger av brev fra en amerikansk offiser under andre verdenskrig og et knippe sanger som Christine Brewer hadde valgt ut for å ære ‘nattergalene’, de store sopranene. Slik sett fikk vi oppleve en ny side ved henne, som cabaretsangeren med det veldige uttrykket – selv om cabaret-sanger i vanlig forstand skal det mye til for å kalle henne – og med et allsidig repertoar som ikke minst lot slippe til hennes formidable stemme.
Slikt varmer.
KULTURSPEILET Nyhetet, omtaler, intervjuer og reportasjer om alt av kultur