Premiere Den Norske Opera & Ballett Bjørvika 4.9.2009 Dvorak: Rusalka, Med: Solveig Kringlebotn, Miroslav Dvorsky, Itziar M. Galdos, Magne Fremmerlid, Randi Stene, Svein Erik Sagbråten, Signe Sannum Lund, Mariann Fjeld Olsen, Anne-Carloyn Schlüter, Julia Faylenbogen, Ulf Øien, dirigent: Eivind Gullberg Jensen, regi: Paul Curran

Det ble noe nær full klaff for Operaen med den første forestillingen i den første fulle sesongen. Operasjef Paul Curran hadde også regien og en opplagt Solveig Kringlebotn sang i hovedrollen.
Rusalka har aldri før vært spilt i Norge. Bare det er verdt å sette et kryss i taket for. Kveldens forestilling viser til fulle at den nye operaen er klar til å ta i mot scenedramatikk som aldri har vært spilt her før. Akustikken og de tekniske mulighetene – som her for alvor fikk vist seg fram i sin fulle bredde – gir rom for mye.



Musikken er tross alt det viktigste ved en opera. Så også ved denne. Dvorak makter i denne operaen å skli unna datidens svulstigheter. Tonespråket er romantisk – og vakkert. Mye av æren for det musikalske resultatet må også tildeles kveldens dirigent, det nye norske dirigentnavnet Eivind Gullberg Jensen. Han fikk tegnet ut det musikalske bildet i klare vendinger og viste seg uhyre lydhør overfor sangerne.

Vi likte grepet til Paul Curran om å gjøre dette i en nærmest naturalistisk versjon. Det skapte en ramme for forestillingen vi syntes fungerte overordentlig bra.
Halvannet år etter åpningen slutter vi fremdeles ikke å fascinere oss over den gedigne akustikken som uansett hvor du sitter i salen gir en formidabel virkning. Det kommer i første rekke solistene til del. Her briljerte Solveig Kringlebotn i tittelrollen. Det var flott å oppleve henne i en rolle som var som skapt for henne. Både stemmemessig og i gestaltning som den nyfikne jenta eller nysgjerrige vann-nymfen lå det perfekt til rette for henne. Imponerende!
Itziar M. Galdos gjorde en fantastisk entre i annenakten. Her fikk hun sunget virkelig ut. Randi Stene sang i rollen som heksa. Også hun hadde noen imponerende partier i sisteakten. Den som kanskje overrasket mest var Magne Fremmerlid som nøkken. Imponerende var også flere av de mindre rollene, vi bare nevner Signe Sannum Lund og Mariann Fjeld Olsen. Midt oppe i denne sterke manifestasjonen av hjemlige sangere er det kanskje litt urettferdig å ikke nevne Miroslav Dvorsky. Men også han sto for en god rolleprestasjon som kveldens prins.
Alt i alt, en utrolig vakker oppsetning. Her klaffer det i alle ledd. Forestillingen viser oss hvor utrolig berikende operakunst er og hvilken vanvittig flott gave vi har fått med operaen i Bjørvika.