Kulturnyheter

Historisk

Styreleder Ellen Horn, kommende operasjef Paul Curran og sjefen-for-det-hele Tom Remlov, foto: Kulturspeilet
Styreleder Ellen Horn, kommende operasjef Paul Curran og sjefen-for-det-hele Tom Remlov, foto: Kulturspeilet

Starten på årets høstsesong innen teater og opera bringer med seg en historisk begivenhet. Den Norske Opera & Ballett har siden 4. august blitt ledet av en administrativ sjef plassert over den kunstneriske lederen, operasjefen. Tom Remlov er den nye sjefen-for-det-hele i Bjørvika. Fram til nyttår fungerer Bjørn Simensen som da avløses av Paul Curran som operasjef ved siden av ballettsjef Espen Giljane.

Ser man utenfor landets grenser er det slettes ikke uvanlig med en slik organisasjonsstruktur. Ja, det ville være mere oppsiktsvekkende om man eksempelvis i Tyskland og Frankrike hadde en organisasjon etter nordisk mønster der som kjent en operasjef eller teatersjef ikke bare er kunstnerisk leder men også øverste administrative direktør på tross av manglende kunnskaper i såvel både personalledelse og organisasjon, til tider også med eksempler på grov inkompetanseog personlig misbruk som følge. I USA og Storbritannia ville det nærmest være uhørt å “eksperimentere” med noe slikt.

Alle fotos: Kulturspeilet
Alle fotos: Kulturspeilet

Det er mye godt å si om den nordiske ordningen. Først og fremst fordi den definitivt fastslår at en kunstnerisk virksomhet ikke skal ha økonomi og budsjetter som sin fremste ledestjerne – men kunstnerisk høyverdige forestillinger. Den skal gi de besøkende noe og da bør ikke de dagligdagse foreteelsene bety all verden. Men det skal også være sant at den koster – og at mulighetene for å utnytte den til personlig fordel er fristende og nærliggende.

Da vedtektene i Den Norske Opera ble endret på generalforsamlingen for litt over et år siden og selskapet samtidig skiftet navn til Den Norske Opera & Ballett førte denne organisasjonsendringen til ramaskrik. Norske teaterledere hvor sikkert noen av dem så sine privilegier for truet, hylte i noen tilfelle ganske høyt. Men det var en teaterleder, Riksteatersjef Ellen Horn, som i egenskap av styreformann ved den kommende Bjørvika-operaen ble satt til å gjennomføre denne nye ordningen. Og det var en tidligere teatersjef fra Bergen, Tom Remlov, som ble tilsatt som konsernleder, den nye sjefen-for-det-hele.

Nå har han tatt fatt på en oppgave som i norsk sammenheng må betegnes som historisk. Under seg har han fortsatt de kunstneriske lederne, operasjef Bjørn Simensen og ballettsjef Espen Giljane

Men sikkert er det at norske teaterledere ikke rolig vil se på at deres posisjon ‘nærmest grautfatet’ blir fratatt dem.

Sjekk også

1989

I andre del av det forrige århundret er det særlig to år som for ettertiden …

Jan Guillou begynner dels å kjede oss på vei mot årtusenskiftet

I sin niende bok om det forrige århundret og sin morsfamilie fra Bergenskanten har Jan …