Bjørvika 8.5.2008 Brahms: Tragisk ouverture, Webern: Seks Stykker for orkester op. 6 (versjon 1928/29), Stravinskij: Symfoni i tre satser, Beethoven: Symfoni nr. 7, Berlin-filharmonikerne, dir.: sir Simon Rattle

På selve frigjøringsdagen åttende mai kommer selveste Berlin-filharmonikerne på gjestespill i Oslo, det inntil de grader nazibefengte orkesteret fra dazumal, det som lot seg bruke av de nye brune statsoverhodene til å spille på alt det som var av høytidelige anledninger og etter krigen så sin sjefsdirigent Furtwängler bli støtt ut i kulda for sitt påståtte samarbeid med nazistene mens de selv begynte sitt samarbeid med sin nye sjef von Karajan som aldri la skjul på sitt medlemsskap i Hitler-Jugend i tredveårene. Man ville uvilkårlig spørre: er dette planlagt, er dette en gestus fra angrende syndere på nettopp denne dagen?
Operasjef Bjørn Simensen ble forundret da vi antyder noe slikt overfor ham, tanken hadde aldri slått ham. Men uansett, de skal spille i verdens nyeste og flotteste operahus beliggende i Bjørvika etter å ha gjennomført et omfattende og som vi etterhvert skjønner, slitsomt gjestespill til de baltiske land og Finland og Sverige, med andre ord skal verdens fremste orkester vírkelig sette den nye operaen på prøve og se hva den akustisk er verdt. Holder den mål til det som alle skryter av, et lydmessig vidunderverk, et verdens tiende underverk, en åpenbaring gitt de skjønne kunster av oljemilliardene fra Nordsjøen?



Men galskap var det ikke i går. Dette var helstøpt og staut, teutonsk med pauker og trompeter og Berlin-filharmonikerne. Mer kan ikke sies om det. Det var Beethoven inn til kjernen, en gjenopplevelse av den legendariske (første) innspillingen på 1960-tallet. Bare med den viktige forskjell at her var det ordentlig, har var det virkelig, levende og nærværende.
Selv den nydelige Allegrettoen som visesanger Olle Adolphsson på 1960-tallet gjorde sin ganske anerledes versjon av, framsto i all sin nesten fryktelige velde.

Det har de siste ukene versjert spekulasjoner i tyske aviser om at Simon Rattles tid med dette orkesteret nå ville være forbi. Flere oppsigelser av ledende musikere, blant dem flere av solistene, hadde satt fart i ryktene om at det var store og nesten uoverkommelige konflikter innad. Men han gikk selv ut og slo ettertrykkelig fast at slike spekulasjoner var det ikke rom for, hans plass var fortsatt i Berlin med sin nye familie og Magdalena Kozena. Og da kan man likegodt si som Mariss Jansonsengang uttalte at Berlin-filharmonikerne består av 110 fremragende solister som hver for seg er blant de aller fremste i verden. Og å underslå at det ikke av og til vil oppstå et eller annet når 110 solister og sjefsdirigent skal forsøke å dra lasset sammen, ville være nesten utenkelig, noe nærmest en lovstridighet.

Men tilbake til Beethoven. Dette var en reise i en verden hvor det nesten er umulig å forklare ting med fattige jordiske ord. La oss bare gjenta: de konkurrerer bare med seg selv, og vi ønsker dem velkommen til nytt besøk. Gjerne på denne årstid for det magiske i pausen med varmt solskinn inn over den hvite marmoren, de Rhinlandskledte treveggene og Olafur Eliassons «lydhull» i foajeen var stort å oppleve. Som å rusle sakte hjem i fløyelsnatten med Beethovens ville dans i sistesatsens Allegro ennå klingende varmt i ørene.
Eksamen: bestått!
KULTURSPEILET Nyhetet, omtaler, intervjuer og reportasjer om alt av kultur