Oslo Konserthus 4.3.2006 Wagner: Das Rheingold (Rhingullet), Wotan: Trond Halstein Moe, Donner: Gregg Santa, Froh: Ulf Øien, Loge: Kjell Magnus Sandve, Alberich: Marcus Jupither, Mime: Svein Erik Sagbråten, Fasolt: Carsten Stabell, Fafner: Magne Fremmerlid, Fricka: Ingebjørg Kosmo, Freia: Ingjerd Oda Mantor, Erda: Anne Gjevang, Woglinde: Ragnhild Heiland Sørensen, Wellgunde: Toril Carlsen, Flosshilde: Hege Høisæter, Den Norske Operas orkester, Dirigent: Olaf Henzold

De ikke altfor mange menneskene som var til stede i Oslo Konserthus lørdags kveld fikk seg en opplevelse helt utenom det vanlige. Framføringen av Wagners Das Rheingold ble noe helt spesiell, det ble en begivenhet som Den Norske Opera kan være stolt av og skrive om i gullkantet skrift i sin historie etterpå.


Men musikken er på plass. Her introduserer Wagner noen av de mest brukte ledemotivene i hele den femten timers store operasyklusen som kom til å følge. Er man noenlunde kjent med dem, og det var nok de fleste i går, behøver det ikke bety så mye at operaen framføres konsertant. Mye av situasjonene står likevel levende for oss. Dessuten har musikken så levende kraft at den bærer dramatisk nesten i seg selv. Med en konsertant framføring kommer også musikken mye sterkere og nærere til oss.

Men forøvrig ble operaen fremragende ivaretatt i går. Den Norske Operas orkester har jo vært gjennom Das Rheingold før, det var ikke så veldig mange sesonger siden at Den Norske Opera framførte hele Nibelungen-ringen. Men nå i 2006 viste det utvidete orkesteret seg fra en mer enn eksellent side. Ledet av Olaf Henzold framsto det spenstig uten at de store klangpartiene fløt over i hverandre. Til og med de vanskelige messingpartiene, særlig i horn, som det var mange av, framsto med imponerende klarhet og renhet.

Det nytter ikke å nevne alle men Marcus Jupither som stykkets grimme skurk må også få sine rosende ord. Han gjorde svært mye fysisk av sin framføring, atskillig mer enn det som forlanges til en konsertant framføring. De tre Rhindøtrene ble ivaretatt av Den Norske Operas førstesopraner, Ragnhild Heiland Sørensen, Hege Høisæter og Toril Carlsen. Det er ikke uvanlig å finne tre barbrystete mer eller mindre nakne nymfer ballett-svømmende på scenen i denne operaen. Slik sett kan vi kanskje si at det var atskillig større grunn til å glede seg over det musikalske, som i går.
Carsten Stabell og Magne Fremmerlid var kjempene som bygde Valhall og som utløser det store dramaet ved å være så frekke å kreve lønn for sitt arbeid. Men rosinen i pølsa var utvilsomt Anne Gjevang som dukket opp som selveste moder jord med dyp klang og langsomme formaninger helt øverst i podietrappen.
Det ble en stor kveld med en framføring som gjorde sterkt inntrykk.

