Kulturnyheter

Amy Beach

Amy Beach: Klaverkonert cissmoll op. 45, Symfoni e-moll (Gælisk) op. 32
Nashville Symphony Orchestra dir.: Kenneth Schermerhorn, Alan Feinberg – klaver Naxos 8.559139

Beach_KlaverkonsAmy Beach var den første amerikanske kvinnelige komponisten. Men hennes liv og karriere bærer mye preg av mannssamfunnets regler – på godt og vondt.

Det positive for komponistdelen var at hennes mann var så grenseløst sjalu på hennes triumfer som feiret konsertpianist at han nedla forbud mot at hun fortsatt skulle reise rundt og bli beundret og hyllet. I stedet tvang han henne til å utvikle seg som komponist, og her ligger også det negative for solistkarrieren, han bestemte videre at verkene skulle publiseres under navnet Mrs. Beach. Det var ikke før han var død i 1910 at hun kunne ta opp igjen sin pianistkarriere.

Men nå gikk det slag i slag med først turne til Tyskland under det navnet vi kjenner henne som i dag. Hun etterlot seg over tre hundre publiserte komposisjoner og er senere blitt et slags ikon for kvinnelige komponister.

Tonespråket hennes i disse to komposisjonene fra tiden på slutten av 1890-tallet bærer preg av det romantiske. Klaverkonserten er essensen av Amy Beach. Her får hun vist seg fram både som komponist og som elegant klaverutøver. Hennes brilliante ferdigheter på instrumentet er med på å farge denne konserten.

Symfonien bærer formmessig preg av å være sterkt inspirert av Dvoraks USA-opphold på 1890-tallet. Hun tok opp den utfordringen han ga om amerikansk nasjonal musikk, særlig slik den framsto i hans niende symfoni ved bruk av indianske folketoner. Men negro spirituals var en kanskje større rikdom, mente han. I smeltedigelen av forskjellige folk og kulturer som USA var på den tiden oppstår også inntrykk fra nær sagt hele den gamle verden.

Amy Beach brukte derfor irske folkemelodier som grunnlag for tredjesatsen i symfonien, derav navnet gælisk. Symfonien kan også tolkes som en hyllest til det irske folket. Hun så på symfonien som et slags svennestykke, for å vise at hun virkelig var komponist. Men det er et modent og fullverdig verk vi hører, frisk i anslaget og med et symfonisk spenn over seg.

Symfoniorkesteret fra Nashville er et sympatisk bekjentskap, det er godt å høre at det kommer litt anerledes musikk også fra denne byen.

Sjekk også

Brynjar Hoff

Dette er litt av et kjempeløft, en utgivelse av en boks med ni CD’er, alle …

Spektakulær musikk fra Oslo-filharmonien

Petrenko vil avslutte sin tid som sjefsdirigent i Oslo med å spille inn verk av …