Arvo Pärt: Adam’s Lament – Adam’s Lament, Beatus Petronius, Salve Regina, Statuit ei Dominus, Alleluia Tropus, L’Abbe Agathon, Estonian Lullaby, Christmas Lullaby, Latvian Radio Choir, Sinfonietta Riga, Vox Clamantis, Estonian Philharmonic Chamber Choir, Tallinn Chamber Orchestra, dir: Tönu Kaljuste, ECM 2225 2012
Det er ikke så ofte at Arvo Pärt kommer med ny musikk. Etter hans brakdebut på CD-fronten på begynnelsen av 1990-tallet var det en tid da komposisjonene hans, også de litt eldre, strømmet ut i hopetall til oss. De siste årene har det heller blitt stillere for den estniske tysk-bosatte komponisten. Men han er blitt en enormt populær tonesetter. Hans musikk spilles overalt, særlig i kirkerommet eller i tilknytning til gamle klosterruiner o.l.
Komponisten har fått seg et kultnavn og er en av de toneangivende komponistene i dag. Når han nå kommer med en ny CD med komposisjoner fra de siste årene er det bare å notere at minimalisten fortsatt holder stilen, her er det det knappe og enkle tonespråket som dominerer med de enkle klangene med bakgrunn i tusen år gammel bysantinsk religiøs sang.
Det du satte pris på med hans musikk for tyve år siden, finner du fortsatt i hans nye komposisjoner.
Med den forskjellen at disse nye komposisjonene i hovedvekt er skrevet for kor, ofte med en minimal instrumentledsagelse. Du begynner med å nyte tittelsporet, det tjuefem minitter lange Adam’s Lament. Det er Arvo Pärt på sitt mest fascinerende. Etterhvert suges du inn i musikken hans, de helt enkle klangene og tonene. Du fortrylles og er nok en gang i hans verden hvor det egentlig ikke skjer så veldig mye. Utenom den kontemplasjonen og roen du føler ved hans musikk.
Det er godt å lene seg tilbake og nyte musikk uten noen fiksfakserier eller jattete påtegninger.
Kanskje trenger vår tid med sitt kaos og raske skiftninger mer enn noengang før musikk som dette.