Kulturnyheter

Berwald

Franz Berwald: Symfoni nr. 1 g-moll Sinfonie sérieuse, Erinnerung an die norwegische Alpen, Symfoni nr. 2 D-dur Sinfonie capricieuse
Danmarks radio symfoniorkester dir.: Thomas Dausgaard, Chandos CHAN 10303

Berwald_Symfoni1og2I denne svenskerusen som feiringen av unionsoppløsningn har utløst, må vi berømme denne innspillingen av svenskenes store 1800-talls komponist. Danmarks fremste symfoniorkester gir her en sympatisk og frisk versjon av en komponist som riktignok til fulle er anerkjent i dag men som på ingen måte ble verdsatt i sin samtid på det nittende århundrets første halvdel.

Franz Berwald (1796 – 1868) var svenskens mest betydelige komponist på 1800-tallet. Det spørs om han ikke også var Sveriges største symfoniker, senere storheter til tross. Den kalde avvisningen han møtte i stokk-konservative Stockholm tvang han til utenlandsopphold. Og det var flere år etter opphold i Berlin at det virkelig løsnet for ham på 1840-tallet. Alle hans fire symfonier stammer fra et tidsrom på bare et par år.

Tonediktet med minner fra den norske fjellheimen ble uroppført i Wien i 1842 og kritikerne der var begeistret. Men hjemme i Sverige var tommelfingrene fremdeles vendt nedover og det måtte drøye mange tiår før komponisten oppnådde den anerkjennelse han fortjente.

På denne innspillingen framføres denne musikken fra 1840-tallet på en frisk og fengende måte. Det er på ingen måte noen komponist med beina i gamle tider vi hører. Thomas Dausgård har det med å kunne få eldre tiders klassikere til å framstå som fornyende, noe ikke minst hans Beethoven-innspilinger har vist.

g-moll symfonier framføres på en overraskende frisk og freidig måte. D-dur symfonien har større dybde i seg men også denne får en sympatisk framføring. Overraskende er Berwalds ‘norske’ komposisjon. Noe gjenkjennende norsk kjenner vi knapt igjen i dette verket, men vi skjønner godt hvorfor det vakte begeistring i Wien i sin tid. Visstnok skal det bygge over temaer, vognmannssanger, komponisten hørte på en Vestlandsturne på 1820-tallet.

Franz Berwald var utvilsomt den ledende komponisten i Norden på 1840-tallet, i hvert fall slik vi kan se det i ettertid. Derfor er det sympatisk å få en slik innspilling som denne, foretatt av danskenes nasjonalorkester og gitt ut på et britisk plateselskap.

Sjekk også

Brynjar Hoff

Dette er litt av et kjempeløft, en utgivelse av en boks med ni CD’er, alle …

Spektakulær musikk fra Oslo-filharmonien

Petrenko vil avslutte sin tid som sjefsdirigent i Oslo med å spille inn verk av …