Antonio Bibalo: Concerto da camera 2*, Concerto Allegorico – fiolinkonsert
Ørnulf Boye Hansen – fiolin, Einar Steen Nøkleberg – cembalo*, Kringkastingsorkesteret dir.: Ari Rasilainen*, St. Petersburg Stats Symfoniorkester dir: Arkadi Steinloukht BD 7040 (2002)
Antonio Bibalo er en særfugl i norsk musikkliv. Han hører ikke hjemme i noen definert gruppe, og er ingen erklært talsmann for noen bestemt musikkretning. Nå fyller han åtti år.
Denne Larvikbosatte italieneren har oppholdt seg i Norge mesteparten av sitt liv. Det er også her han har opplevd å få sine verker framført og vi regner ham som en norsk komponist god som noen.
Derfor kan vi like godt ta i og si at han er den nordmann som er blitt mest kjent internasjonalt for sine musikkdramatiske verk. Han har bak seg en rekke operaer og balletter, og har opplevd å få dem oppført på kontinentet, faktisk i langt større grad enn her hjemme. Macbeth og Gengangereer hans meste kjente operaer.
Kanskje derfor kan vi kalle han den fremste internasjonalisten av våre komponister. Han er fri og ubundet i sitt musikalske språk, ofte tonal men bruker like gjerne fritonalitet, kanskje også av og til litt tolvtoneteknikk.
Fiolinkonserten (1957) skrev han til minne om Fartein Valen, og det går mer enn tydelig fram av komposisjonen at han er sterkt påvirket av den norske tolvtonekomponisten. Her fornemmer vi Fartein Valen gjennom hver tone og det er ingen hemmelighet at Bibalo skrev denne konserten til ære for den norske komponisten og i stor beundring for ham.
Concerto da Camera 2 (1974) er et kammermusikalsk verk for fiolin, cembalo og strykete. I lange deler av verket settes de to hovedinstrumentene opp mot hverandre, dels i dialog, dels som en duell. Her får man et inntrykk av gamle dagers barokkverk hvor slik tvekamp mellom instrumentene ikke var uvanlig.
Ørnulf Boye Hansen skjøtter solopartiene på en overbevisende måte i begge verkene og får god støtte av Einar Steen-Nøkleberg på cembalo i Camera-konserten.