Bøker er den beste julegave. Hva vil vi anbefale av årets bøker?

Årets praktbok er etter vår mening den omfangsrike historien om norsk opera og ballett. Boken ruver både i fysisk forstand og i innhold. Følgelig er den stor i enhver henseende og er ikke den boka du tar med som lesestoff på trikken. Men den gir et rikt bilde av en viktig del av vår kultur-historie og selv med minimal interesse for opera og ballet kan vi love en rik leseroppplevelse: Norges opera- og balletthistorie. Norge er med den praktfulle Bjørvika-operaen etablert seg helt i fremste rekke i operaverdenen, noe som også gir seg utslag i publikumsoppmøtet. Men vi har mer enn et praktfullt operabygg å være stolte av. Den Norske Operas første sjef Kirsten Flagstad ansees som en av det forrige århundre største stemmer.

En virkelig underfundig og artig bok står kinesiske Mo Yan for. Han har skrevet en fortelling om Kina de siste femti år og har valgt en rabulistisk fortellerform som får fram det store gliset. Det nytter ikke å si hva og hvordan, bare les den: Livet og døden tar rotta på meg.
Henrik Langeland har startet på en krønike som skal omfatte fire Oslo-familier med forskjellig bakgrunn og ståsteder de siste tiårene fram mot årtusenskiftet. Første bind er: Verdensmestrene. Men om du ønsker en mer intens beretning om drabantby-Oslo for et par tiår siden vil vi anbefale Tove Nilsens Nede i himmelen.

Henning Mankell er ute på norsk med sin store bok om etterkrigs-Sverige: Daisy Sisters.
Av krim-litteratur er det i år mye å velge i. Gunnar Staalesen er ute med ny Varg Veum: Vi skal arve vinden. Jon Michelet kommer også med ny Thygesen-bok: Døden i Baugen.
Svensk krim har et stort marked i Norge. Camilla Läckberg har kommer med Fyrvokteren, en fortelling som finner sted i det kjente miljøet hennes på vestkysten. Leif GW Persson har kommet med en innsiktsfull krim-bok med Palmedrapet som bakteppe: Faller fritt som i en drøm.
Den amerikanske spenningsforfatteren Michsel Connelly har to utgivelser på norsk i år: Utenfor loven og Echo Park. Connelly er en fabelaktig forteller og styrer langt unna typisk amerikanske effekter som action og Tøffe-Tom-personer. Politikk og intriger er en viktig del av hans bøker.