Olivier Messiaen: Poèmes pour Mi, Re Réveil des oiseaux, Sept Haïkaï
The Cleveland Orchestra dir.: Pierre Boulez, Françoise Pollet – sopran, Pierre-Laurent Aimard – klaver, Joela Jones – klaver DG 453 478-2
En lykkelig sammensetning: Pierre Boulez og Olivier Messiaen, de to ledende musikkpersonlighetene i Frankrike de siste 50 år. Ta da i tillegg med The Cleveland Orchestra og knippe patente solister, og vi har her en godt representativt innspilling av sentrale Messiaen-verk 1936-62.
Poèmes pour Mi ble komponert i 1936 til fiolinisten Louise Justine Delbos, kalt ‘Mi’, som han hadde giftet seg med et par år tidligere. Sangene er skrevet for dramatisk sopran. Tonespråket er tidlig Messiaen, dvs. godt innenfor den tonale toneverdenen.
I Réveil des oiseaux fra 1953 derimot er det fugleelskeren Messiaen vi hører. Verket er skrevet for soloklaver og orkester og skal beskrive fuglesang fra det første gråskimmeret av lys klokka fire om morgenen til tidlig kveld. Her er vi inne i en verden som preget Messiaens komposisjoner helt til hans død: bruken av fuglers sang blandet med metafysiske visjoner.
I Sept Haïkaï fra 1962 er det japanske fuglesang som har øvet innflytelse.
En CD med et representativt utvalg av sentrale Messiaen-verk fra hele hans periode, i et tonespråk du ikke bør ha altfor store problemer med å tilegne deg.