Heitor Villa-Lobos: Bachiana Brasileiras nr. 2, 3* og 4, São Paulo Symphony Orchestra dir.: Roberto Minczuk, Jean Louis Steuermann – klaver*
Heitor Villa-Lobos’ Bachiana Brasileiras har for lengst vunnet en plass i konsertsalene. Særlig burde det femte av hans konsertstykker – hvor førstesatsen er bygget over Bachs Aria – være kjent for de fleste.
Villa-Lobos (1887 – 1959) er Brasils største komponist. Disse verkene er også hans mest kjente internasjonalt. De er laget med beundring for Bach. Lokal tonekoloritt og gjerne folkemelodier danner materialet. I form er disse komposisjonene som små konserter, gjerne en slags Concerto grosso hvis man skal bruke et slikt begrep.
Han skrev disse stykkene i årene 1930-45 og de førte til hans internasjonale berømmelse.
Det finnes mange forskjellige utgave av dem. Mest kjent er som sagt de for celli og som nummer fem, en kvinnestemme. Disse tre stykkene på denne CD’en er imidlertid verk skrevet for fullt orkester. Symfoniorkesteret i São Paulo står for framførelsen. De skifter i stemninger. Den andre er skrevet for klaver og orkester men er likevel ingen klaverkonsert.
Sympatisk er det å møte et brasiliansk symfoniorkester. Svenske BIS tråkker nye og overraskende veier. Sympatisk.