Streiken på Broadway er over. Tirsdag morgen lokal tid ble det forhandlet fram enighet mellom musikerne og produsentene.

Enigheten kom etter at New Yorks borgermester Michael R. Bloomberg direkte grep inn i konflikten tirsdag morgen for å tvinge fram en avgjørelse.. Det var han som sto fram etter fire dagers streik og erklærte at “Broadway er ikke lenger mørkt”.
Musikerne har vært nødt til å akseptere at mininumsbemanningen kuttes drastisk. Før streiken var grunnbemanningen av musikere pr. oppsetning 24. Arbeidsgiverne ønsket å redusere denne til under halvparten fordi nye digitale hjelpemidler kan lage orkesterlyd på et nivå som etter deres mening er tilfredsstillende. Det mener de å ha bevist blant annet på oppsetningen av La bohéme hvor datamaskinen erstatter nesten femti symfonikere.

Den nye minimumsbemanningen ligger nå på 18.
For New York var dette nesten et være eller ikke-være. En fortsatt streik kunne gjøre ubotelig skade for byens økonomi. Det er regnet ut at innpå halvparten av alle teaterbesøkere er tilreisende som legger igjen atskillig med penger utover selve teaterbilletten.
Men musikerne har oppnådd å slå et slag for den rene lyd. Dataprodusert lyd er kommet i fokus. Denne bevisstheten har ført til at produsentene i Berlin har måttet godta at musicaler der for framtiden må greie seg uten digital lyd som erstatning for instrumenter. Denne avtalen kom i stand bare få timer etter et streiken på Broadway var et faktum.

Urpremire p Hovudscenen, Det Norske Teatret 1. mars 2003
Regi Carl J¿rgen Ki¿nig
Scenografi Pekka Ojamaa
Lysdesign Hans-ke Sj¿quist
Foto Erik Berg
Streiken har også satt fokus på elektrifisering av lyd og stemmer. Mange har følt de siste årene at kontakten mellom scene og sal har forsvunnet i digitale drønn. Fred Astaire sang i Gershwin-show på 1920-tallet uten mikrofon. Hans tynne stemme bar likevel ut i salen fordi komponisten bevisst hadde laget musikken og orkesterarrangementene for ham.
Ennå større konsekvenser blir det når dialogen legges inn i mikrofoner med helt forbløffende resultat. Slikt opplever vi for eksempel på Det Norske Teatret for tiden i Phantasma. Men dette er en forestilling som neppe kan kalles musical, snarere en forestilling for Terje Rypdals gitar med teaterensemble attåt.
Ringvirkningene av streiken på Broadway vil derfor bli ganske store.