Measha Brueggergosman: Surprise – kabaret-sanger av William Bolcom, Arnold Schönberg og Erik Satie, Measha Brueggergosman – sopran, BBC Symphony Orchestra, dir.: David Robertson, William Bolcom – klaver, Deutsche Grammophon 00289 4776589
Det er neppe noen overraskelse for oss at Measha Brueggergosmansynger cabaret-sanger på sin debut-CD. Den 29-årige kanadiske sopranen liker ofte å gjørte slike sanger når hun opptrer. Det er mest i konsertsammenheng at hun er kjent, hun opptrådte på Festspillene i Bergen for tre år siden og da nettopp med noen slike sanger. På Musikfesten i Hardanger for to år siden sang hun spirituals.
Det er mest som konsertsanger hun har gjort seg kjent. Hjemme i Kanada synger hun opera, men foreløpig venter de helt store engasjementene her. Men det kommer sikkert.
Measha Brueggergosman kommer fra det fransk-talende Kanada og har oppholdt seg mye i Tyskland hvor hun også studerte. Derfor skal vi ikke undres over utvalget på denne nærmest kabaret-CD’en hvor vi hører kabaret-sange av Schönberg og Satie, begge fra 1900-tallets første del. På noen av Satie-sangene akkompagneres hun av William Bolcom som nylig var en Grammy-pristaker.
At hun velger sanger av denne sorten sier mye om hennes karakter. Hun holder seg ikke bare til det altfor alvorstunge repertoaret og liker tydeligvis å kaste seg ut i det mer lettsindige og bisarre. Men Schönbergs sanger er ikke typiske for sin sjanger, han har ikke samme schwung over seg som sine samtidige tyske kabaret-komponister. Skal man høre disse er en langt mer dypttrampende Ute Lemper å foretrekke, hennes støvlerhøres bokstavelig talt!
Med dette utvalget Measha Brueggergosman velger hun å gi uttrykk for at hun liker teatersanger, javel, men vil også holde døra åpen for det mer seriøse som hun ofte opptrer med i konsersalene, slik som eksempempelvis i Beethovens niende eller Vier letzte Lieder.
Men bevares, dette er absolutt sympatisk. Og med å sette seg i fokus med kabaret-sanger i sin debut-CD setter hun listen lavt. Ikke for sine ambisjoner og utvilsomme stemme-prakt, men for sitt selvbilde. Her vil hun si at hun er en sanger som ikke synger Vier letzte Lieder eller Solveigs Sang som alle andre. Hun vil oppfattes som en enkel men humørfyllt artist med et artig utseende og god stemme.
Hvilket hun er!