Kulturnyheter

Chaillys tid i Leipzig har kommet!

Mendelssohn: Ouverture til En midtsommernattsdrøm, Symfoni nr. 5 Lobgesang op. 52
Gewandhausorchester dir.: Riccardo Chailly
Anne Schwanenwilms – sopran, Petra-Marie Schnitzer – sopran, Peter Seiffert – tenor, Gewandhausdchor, Chor der Oper Leipzig
Opptak fra Chaillys første konserter som sjefsdirigent i Leipzig sept. 2005 Decca 475 6939

Mendelssohn_LobgesangChaiFra og med i høst har Riccardo Chailly vært sjefsdirigent for Gewandhausorchester i Leipzig. Han overtok etter Herbert Blomstedt som var sjef for orkesteret i mange år. For å illustrere hvordan runddansen i dagens orkesterverden arter seg: Herbert Blomstedt var sjefsdirigent for Oslo-filharmonien på 60-tallet. Riccardo Chaillys etterfølger i Amsterdam, Mariss Jansons var Oslo-filharmoniens sjefsdirigent på 80- og 90-tallet. Det ligger ikke hermed i kortene at Chailly en gang i fjern framtid vil bli å finne i Oslo….

Gewandhausorchester i Leipzig er et av Tysklands mest framstående orkestre. Det kan telle sine aner tilbake til Bach, det var fra den løse samlingen av musikere han gjorde bruk av til sine kirkekonserter at det formet seg et fast orkester som senere fikk navnet Gewandhausorchester etter det lokalet det holdt sine konserter i. Blandt deres mange fremragende dirigenter opp gjennom århundrene må særllg nevnes Felix Mendelssohn-Bartholdy som bodde i Leipzig i siste del av sin levetid.

Det var derfor naturlig at når Riccardo Chailly skulle holde sin første konsert med orkesteret 2. – 5. september i år var det med Mendelssohn på programmet. Denne CD’en er altså redigert fra disse konsertene for bare noen uker siden. Nå går det fort i CD-verdenen! Konsertene fant sted for knappe fire uker siden, CD’en kom oss i hende i går.

Dette er noe man ikke lar seg merke med med denne CD’en. Den er så fint produsert at man skulle tro det var et studioopptak. Sjenerende støy er holdt så å si helt utenom og publikums tilstedeværelse er noe som bare anes. Ikke et kremt, dette er noe Oslos høytgjallende eldre herrer (og damer) burde ha lært av!

Men dannelsen sitter kanskje høyt i denne exDDR-byen, som på kort tid har blitt en forretningsby som stråler i Sachsen. Glemmes skal heller ikke den rolle som Gewandhausorchesteret og daværende sjefsdirigentKurt Masur spilte i holdningskampen den gang for snart 16 år siden.

Dette er en nydelig CD med en fenomenal lyd og med en kvalitet i spill og framførelse som er noe av det aller fremste vi kan høre. Så er det et av Mendelssohns mest spilte og et av de ufortjent minst spilte verkene vi hører. Ouverturen til En midtsommernattsdrøm skrev han som 17-åring og det har vært siden en av romantikkens mest spilte verk nettopp fordi det med sin friske mystisisme illustrerer sin tid og stemningen med Shakespeare-stykket på nesten perfekt vis.

Den femte symfonien, Lobgesang, var hans forsøk på å ta opp arven etter Beethoven med å innkorporere en korsats med solister i siste satsen. Symfonien ble en ‘hit’ da den kom i sin tid men har siden måttet fortjene å bli en av hans minst framførte verk. Synd egentlig fordi symfonien har klare kvaliteter i det dramatiske temaet i førstesatsen som også gjengis i korsatsen.

Dette er en symfoni som Riccardo Chailly valgte å innlede sin tid i Leipzig med. Det blir symbolsk likesom det også er en stor og nesten sensasjonell framføring. Selv etter å ha kommet oss fra forbløffelsen over den hyperraske produksjonstiden, står dette fram som et helstøpt verk som er gitt en fremragende framføring av orkester, kor og solister.

Og ikke minst dirigent, Riccardo Chaillys tid i Leipzig har kommet!

Sjekk også

Brynjar Hoff

Dette er litt av et kjempeløft, en utgivelse av en boks med ni CD’er, alle …

Spektakulær musikk fra Oslo-filharmonien

Petrenko vil avslutte sin tid som sjefsdirigent i Oslo med å spille inn verk av …