Dag Solstad: 16.07.41, Oktober 2002 223 s.

Ingen dypere mening bak dette, for de historiske omstendighetene er ikke helt nøyaktige, noe han presiserer selv i omfattende fotnoter til teksten (egentlig avsnitt han sikkert har sløyfet fra ‘handlingen’). Men av hensyn til ‘romanens’ form presiserer han at det må stå sånn for sammenhengens skyld. For eksempel at Peter Steins oppsetning av Faust I gikk på Volksbühne mens den i virkeligheten ble satt opp i et nedlagt fabrikklokale utenfor sentrum. Eller at Deutsches Oper plutselig befinner seg på Unter den Linden.
Vekslingen mellom hverdagslige betraktninger og det som kan fines av dypere mening er brå og hurtig. Men slikt er en etterhvert blitt vant med når det gjelder Dag Solstad, en forfatter som aldri slutter å overraske oss. For er det Dag Solstad eller er det en romanperson vi leser om?
Her kommer han på en måte tilbake til 60-tallet, til tiden før Arild Asnes. Men det er mye som minner om samme stilen, jernbanesporene den gangen er dagens nedlagte flyplasser. Skal han sette et kraftig sluttoppgjør for sitt forfatterskap med en utleverende roman om egoisme-Norge, jappe-Norge og seg-selv-godt-nok-Norge slik vi finner det på en nedlagt flyplass på Fornebu?