Great Pianists of the 20th Century – Maria João Pires Bach: Fransk suite nr. 2 BWV 813, Schumann: Arabeske. Schubert: Moment Musical Ass-dur nr. 6, Chopin: Nocturnes c-moll op. 48 nr. 1, fiss-moll op. 48 nr. 2, E-dur op. 62 nr. 2, Mozart: Klaverkonsert nr. 14 Ess-dur KV 449*, Klaversonater C-dur KV 545, Ess-dur KV 282, B-dur KV 333, A-dur KV 331 Wiener Philharmoniker* dir.: Claudio Abbado opptak 1989-1996 Philips 459 928-2
Philips’ kjempeprosjekt med å presentere 100 pakker hver på to CD’er med århundrets største pianister er ikke bare en triumf for plateindustrien. Det er også en ypperlig dokumentasjon av vårt århundrets aktive musikkliv og fremste utøvere. De fleste store plateselskap har gått sammen med Philips om disse utgivelsene. Kulturspeilet vil bringe smakebiter fra noen av utgivelsene.
De siste utgivelsene i denne praktfulle serien er viet utøvere av i dag. Dermed settes punktum for en serie som er helt enestående i sitt slag. Med det meste av hva dette århundret kan by på av ypperlige klaverkunstnere på plass gjennom et hundre dobbeltalbum valgt i samarbeid med alle ledende plateselskap, kan vi trygt slå fast at her er neppe noe vesentlig gått hus forbi. Serien er blitt en viktig dokumentasjon av dette århuindrets største musikalske øyeblikk med noen av dets fremste personligheter.
Maria João Pires er en aktiv utøver av i dag. Den litt over femti år gamle portugisiske kvinnen er en svært ettertraktet og aktiv konsertpianist. Av natur er hun utadvendt og hun inviterer sitt publikum til å ta del i hennes tolkninger av musikken. Slik opptrer hun også utenom konsertsalen, hun er ingen diva med limousiner og sikkerhetsvakter i sitt følge og gjør ingen hemmelighet av sitt rolige familieliv på den portugisiske landsbygda.
Det er Mozart som preger presentasjonen av henne i denne serien. Vi får både C-dur konserten KV 449 samt en rekke av hans klaversonater.
Opptaket med Wiener-filharmonikerne ledet av Claudio Abbado er fra 1992. Det er en lekende og ‘mozartsk’ versjon vi hører, uten de tyngste pretensjonene – men med den musikalske leken spretten i bakgrunnen. Noen ganger får vi faktisk på følelesen av at Pires driver gjøn med de noe eldre menn i Wiener-filarmoniens strykergruppe der hun lekent og elegant danderer de mozartske toner slik rokokkoen kunne invitere til.
Hele den andre CD’en er viet klaversonater av Mozart. Her er det anledning for både alvor og spøk. Hun viser sitt spenn i musikalske holdning fra den enkle sonaten i C-dur, den som ‘alle’ kjenner, til hun avslutter med den store variasjonssonaten i A-dur med den tyrkiske marsjen.
Enke og ukomplisert flagrer hun gjennom sin Mozart uten å legge den grad av tynge og stivsinn som endel mannlige kolleger kan ha for vane.
Hører vi ikke også her toner som er fanget opp i en helt annen verden? Førstesatsen av B-dur sonaten KV333 er spilt inn av Frank Zappas band og gitt ut på CD. Han brukte musikken – slik den står – til en ‘ballett’ han framførte i sitt sceneshow. Da var det den bisarre “whip-it-out-in-Albert-Hall” saxofonost/pianist Ian Underwood som framførte den.
Men det er mer enn Mozart på disse CD’ene. Særlig hennes vare tolkninger av tre av Chopins Nocturner gjør inntrykk. Her er det ikke bravur men en lyrisk refleksjon vi hører, distinkt framført og uten noen som helst jåletehet.
Beslektet er Schumanns Arabeske-stykker. Også her taler poesien uten at det blir for utflytende eller svulstig. Disse salongstykkene kan lett invitere til overfølsomme tolkninger men Piresbeholder poesien i dem uten at det skjærer ut på noe vis.
Summary in English
The Portuguese Maria João Pires is a pianist of today. She has a sympthatetic approach to her music, and invites the audience to take part in it. Openly and joyful she performs Mozart on these two CD’s. Do we hear that she is making fun of the (elder) men among the strings in the Vienna Philharmmonics? If something could be called ‘mozartian’, maybe her joking and elegant playing deserves that. We do alsoo hear her interprfetation of the Mozart sonatas from the simple one in C major to the great one with the variations and the Turkish March.
|