Kulturnyheter

De største pianistene – Rosalyn Tureck II

Great Pianists of the 20th Century – Rosalyn Tureck II 
Bach: Goldberg-variasjonene, Fransk ouverture b-moll BWV 831, Italiensk konsert F-dur BWV 971, Fire duetter BWV 802-805
Opptak 1957-58 Philips 456 979-2

Pianists_Tureck2Philips’ kjempeprosjekt med å presentere 100 pakker hver på to CD’er med århundrets største pianister er ikke bare en triumf for plateindustrien. Det er også en ypperlig dokumentasjon av vårt århundrets aktive musikkliv og fremste utøvere. De fleste store plateselskap har gått sammen med Philips om disse utgivelsene. Kulturspeilet vil bringe smakebiter fra noen av utgivelsene.

Hun er med rette blitt kalt Bachs yppersteprestinne. Sammen med Glen Gould – som hadde stor respekt for hennes klaverkunst – er hun kanskje århundrets fremste Bach-tolker. Hun må også ta på seg ansvaret – igjen sammen med Glen Gould – for at en av Bachs fremste klaverkomposisjoner – Goldbergvariasjonene – for alvor er blitt trukket fram i lyset og nå tilhører standardrepertoaret – for de pianister som våger seg på dette krevene verket!

Denne samlingen domineres også av disse variasjonene. Det er en innspilling fra London i 1957 vi får høre. Det er med andre ord pianisten på høyden av sin karriere og sitt spill vi får høre. Skal man til nyere innspillinger med henne behøver man ikke gå lenger enn til den som nylig ble gitt ut og spilt inn da hun var 84! Utstyrt med digital lyd og laget som CD-rom slik at det går an å følge notene og henvisningene.

Men her er vi uten moderne teknikk og gimikk, Her framstår hun i full blomst med en langt annen innspilling. Fyrig, spretten, og først og fremst innsiktsfull. Forskjellen mellom de to innspillingene er åpenbar: opptaket hun gjorde som 80-åring er respektabelt nok, bevares, men når man hører denne mer enn førti år gamle innspillingen forstår man hva som bor i denne pianisten og hva hun egentlig er god for. Da stiger hun også fram i den suverene og rettmessige posisjon som et av århundrets aller største Bach-tolkere.

Bach og Goldberg-variasjonene har fulgt henne i hele hennes karriere fra hun første gang spilte dem som 18-åring i 1932. Hun har også gjort den kraftprestasjonen å framføre både cembalo-versjonen og klaver-versjonen på én og samme konsert (i 1973 i Carnegie Hall).

Fra det første anslaget merker vi at hun har Bach og dette verket helt på innsiden. Du kommer ikke uberørt fra denne tolkningen.

Det er plass til mer Bach på disse to CD’ene. Den franske ouverturen i b-moll og italienske konserten i F-dur fyller ut bildet av Rosalyn Tureck som en av århundrets aller fremste når det gjelder Bach.

Summary in English

She has been called the ‘high priestin’ of Bach. With Glenn Gould she is without doubt one of this century’s greatest performers of Bach. The Goldberg Variations is in particular the most famous composition she – and Glenn Gould! – have brought into the limelight. Today the Goldberg Variations is regarded as one of Bach’s most prominent compositions for piano/harpsichord. The first CD and a part of the second is dominated by these variations. Compared to her recent interpretation from last year – she was then 84! – this version is with a pianist in full blossom, even without digital recording and visiual CD-ROM. Tureck has recored the variations five times, more than any other artist. She has also performed the variations on both harpsichord and piano on the one and same evening in 1973.

 

Sjekk også

Brynjar Hoff

Dette er litt av et kjempeløft, en utgivelse av en boks med ni CD’er, alle …

Spektakulær musikk fra Oslo-filharmonien

Petrenko vil avslutte sin tid som sjefsdirigent i Oslo med å spille inn verk av …