Ruth Jensen: Å mestre mangfoldet – En bok om læringsstiler, DAMM 2005, 142 sider

Boka begynner med en innledning som forteller om hvordan kunnskap om læringsstiler kan brukes. Kapitelet er en motivasjon for hvorfor boken er viktig. Så kommer en beskrivelse av Dunn og Dunns modell for læringsstiler. Dette er fulgt av et kapittel som beskriver hvordan modellen kan implementeres på en skole, med eksempler fra skoler hvor det er gjort. Så kommer noen sider om hvordan forskjellige undervisningsmetoder kan nå frem til de forskjellige sansepreferansene. Disse er oppfulgt av et kapitel som beskriver hvordan skolen kan omorganiseres for å tilrettelegge undervisningen for elever med alle læringsstiler. De to siste kapitlene har eksempler på læringsverktøy som treffer mange elever og praksiseksempler fra norske skoler som har testet modellen.
Læringsstilmodellen til Dunn og Dunn er godt beskrevet i Å mestre mangfoldet. Hvordan læringstilene til elevene kan kartlegges er ikke forklart i det hele tatt, det er utelukkende henvist til forskjellige tester som må kjøpes inn. Det gjør at boken isolert sett har liten praktisk verdi, en lærer kan ikke i særlig grad nyttiggjøre seg opplegget i boken uten støtte fra ledelsen i form av betydelige ekstra midler. Implementering av hele modellen fremstår dessuten som en ressurskrevende operasjon. Læringsstiler er helt sikkert noe vi kommer til å høre mer om i den norske skole og det er interessant å følge med på utviklingen i dette fagfeltet.