Kulturnyheter

Eksellent og elegant Ariadne

Richard Strauss: Ariadne auf Naxos Anna Tomowa-Sintow, Agnes Baltes, Kathleen Battle, Hermann Prey, Kurt Rydl m.fl.
Wiener Philharmoniker dir.: James Levine Deutsche Grammophon 453 112-2 (2 CD’er)

StraussR_AriadneDenne innspillingen kom opprinnelig for ti år siden og DG har gitt den ut pånytt i sin ‘2CD’-serie. Opptaket er gjort i Musikverein med musikere fra Wiener-filharmonikerne under ledelse av James Levine.

Ariadne auf Naxos er ved siden av Rosenkavaleren komponistens mest spilte, og operaens populære og elegante form har gjort dette commedia dell’arte-verket lett tilgjengelig. Den har også en lengde av ikke mer enn to timer.

Som i Rosenkavaleren, er det smektende og forførerisk wiener-musikk som gjør denne operaen så populær. Richard Strauss øste av sitt overflødighetshorn i denne epoken. Rett etter premieren på Rosenkavaleren i 1911 startet Hugo von Hofmansthal og han et samartbeid for å følge opp suksessen. Det resulterte ikke bare i denne operaen, men underveis i prosessen var de også innom Molières Le bourgeois gentilhomme hvor Strauss laget en god del musikk han siden satte sammen til den kjente orkestersuiten.

Ariadne er en ‘opera i operaen’. Prologen finner sted i et rikmannshus i Wien hvor man forbereder prøver på en ny opera. Når så annen akt – selve operaen – skal framføres, tar aktørene selv over handlingen.

Her har vi elementer fra de fleste stiler med italiensk commedia dell’arte som fremste inspirasjon. Underveis virvles vi inn i såvel ‘opera buffa’ som ‘opera seria’. Kjærlighetens mysterium fører til slutt til foreningen mellom Bacchus og Ariadne.

Det er sopranene Agnes Baltsa (som komponisten) og Kathleen Battle (Zerbinetta) som dominerer. For sistnevnte er dette et vitnesbyrd om hva slags karriere hun kunne ha framfor seg som koloratur-sopran hvis hun ikke falt i den fella som førte til at hun ble kastet ut av Metropolitan for et par sesonger siden og senere nærmest boikottet av alle verdens operahus. Hun gir en eksellent og flott tolkning av sin rolle.

Noe svakere derimot er Anna Tomowa-Sintow som Primadonnaen/Ariadne og Gary Lakes som tenoren/Bacchus. Men bevares så sterk rollebesetningen er på denne innspillingen og så flott det likevel lyder.

Dette er en referanseinnspilling av svært høy kvalitet. Det er nesten så man ikke merker at musikken er skrevet ut for et kammerensemble. Nøl ikke med å skaff deg den.

Sjekk også

Brynjar Hoff

Dette er litt av et kjempeløft, en utgivelse av en boks med ni CD’er, alle …

Spektakulær musikk fra Oslo-filharmonien

Petrenko vil avslutte sin tid som sjefsdirigent i Oslo med å spille inn verk av …