Kulturnyheter

Elegante Truls Mørk

Sjostakovitsj: Cellokonsert nr. 1, Cellokonsert nr. 2 Truls Mørk – cello, Oslo-filharmonien, Vasily Petrenko – dirigent
Ondine ODE1218-2, opptak fra konserter 30. – 31.1. og 1.2.2013

Sjostak_CelloMorkPetrDet er elegant og lekent framført. Han har spilt inn disse konsertene tidligere. Men det spørs om ikke 2000-tallets Sjostakovitsj med Truls Mørk avgjort blir å foretrekke. Ikke minst fordi han her ledsages av Oslo-filharmonienog deres nye sjefsdirigent Vasily Petrenko.

Det er energien som avgjør. Lett og lekende boltrer Truls Mørk seg gjennom førstesatsens sprelske akkordgrep som om dette var barneskirenn. Vi husker i sin tid at en størrelse som selveste Mstislav Rostropovitsj som denne konserten (som den andre) er tilegnet til, i sine riktignok noe aldrende år avgjort avslørte en viss fingerstivhet med disse sprelske grepene. Men for dagens Truls Mørk er det – pyttsann! – ingen trolldomskunst. Her farer de lekne grepene til Sjostakovitsj av gårde som om det var enkle fingerøvelser.

Trulls Mørk og Vasily Petrenko på konserten 31.1.2013
Trulls Mørk og Vasily Petrenko på konserten 31.1.2013

Disse to cellokonsertene og i særdeleshet den første, står i en særstilling i hva som er skrevet i det forrige århundret for cello og orkester. De er mye spilt og den første konserten var i tillegg en viktig bidragsyter til å bryte den kalde isfronten mellom Sovjet og USA på 1950-tallet. Mstislav Rostropovitsj turnerte i landet og kunne med stor jubel introdusere denne relativt nyskrevne konserten for et begeistret USA-publikum. Det er friskheten i tonespråket til Sjostakovitsj i førstesatsen som bergtar oss, men også de lange vakre elegiske linjene i satsen som følger. Komponisten leker seg i denne konserten med sitt eget musikalske monogram, bokstavene i etternavnet hans, et spøkefullt grep han har gjort bruk av også i andre komposisjoner.

Den andre konserten ble skrevet noen år etterpå og er en av komponistens aller siste komposisjoner. Den var opprinnelig tenkt ut i nærmest symfonisk format, men man merker også den mer dystre verdenen den fører oss inn i.

Vasily Petrenko, selv fra St. Petersburg som komponisten, har tidligere gjort flere bejublete Sjostakovitsj-innspillinger med sitt Liverpool-orkester. Her har han mektige og klangfylte Oslo-filharmonien til rådighet. Vi har helt sikkert mange feststunder med dem vi kan glede oss til i årene framover!

Sjekk også

Brynjar Hoff

Dette er litt av et kjempeløft, en utgivelse av en boks med ni CD’er, alle …

Spektakulær musikk fra Oslo-filharmonien

Petrenko vil avslutte sin tid som sjefsdirigent i Oslo med å spille inn verk av …