Sergej Prokofiev: Enfant Terrible
Utdrag fra orkesterverk, operaer, konserter, symfonier og kammermusikk Universal 2 CD 473 443-2
Dette er selve jubileums-CD’en. Det er femti år siden en av det forrige århundrets aller største komponister, Sergej Prokofiev, døde. Attpåtil på samme dag og i samme time som Stalin.
Forholdet til regimet i den nye Sovjet-staten var tvetydig. Han valgte de tyve siste årene etter revolusjonen å oppholde seg utenlands, men vendte så hjem igjen i 1935. Han skrev hyllningsverk til regimet, men opplevde også å bli fordømt og måtte se sin familie internert i arbeidsleire.
Universal har samlet det aller beste fra sine arkiver. Her har vi innspillinger fra den klassiske musikkens absolutte elitedivisjon med Deutsche Grammophon i spissen og Gergiev/Kirov-ensemblet på Philips, for å nevne noe. Legg da til utsøkte orkesteropptak fra Decca så har vi det fremste som omtrent finnes av musikk av den store russiske komponisten.
Noen helhetlig opplevelse for de enkelte verk gir dette ikke. Da vil vi heller anbefale innspillingene av de enkelte verk eller den dobbelte samle-CD’en som Decca nylig ga ut.
Men totalt gir dette et bilde av en stor komponist. Utdragene er såpass lange at det blir ikke noe lettvint ‘best of’. Men det er likefullt det beste som finnes av innspillinger av ham, uten tvil!
Her har vi representert de største utøverne, som Svjatoslav Richter, Gil Shaham, Vladimir Aschenazy, Andrei Gavrilov og på operasiden selvfølgelig Gergiev med sitt Kirov / Maarinskij-ensemble, herav Galina Gorchakova og Larissa Diadkova. Noen vil kanskje savne Truls Mørks innspilling av cellokonserten, eller Rostropovitsj‘ legendariske av den samme. Men Truls Mørk er på EMI. I stedet får vi nøye oss med Mischa Maisky. Ikke noe dårlig valg!
Tittelen på samlingen er riktig satt, Enfant Terrible. For en ordentlig uskikkelig gutt var Prokofiev, en mester i bitonalitet og disharmonier. Raymond Chandler brukte hans musikk som eksempel på ‘stål, betong og maskiner’ innen kunstmusikken i det 20. århundret.
Han går sin studiekamerat Igor Stravinskij en høy gang i det andre tiåret på 1900-tallet når det gjelder å skrive revolusjonerende krass musikk.
Denne dobbelt-CD’en gir et godt og hørbart inntrykk av denne komponistens fremste verk. Løp og kjøp.