Stravinskij: Monumentum pro Gesualdo di Venosa, Danses Concertantes, Concerto in D, Apollon Musagette
Stuttgarter Kammerorchester dir.: Dennis Russell Davies, ECM New Series 1826
En appell til det dansante. For av disse verkene er det avgjort dansescenen som har lagt størst beslag. Balletter er blitt laget ut av tre av de fire verkene som finnes på denne CD’en og viktige ballettverk bærer også komposisjonenens navn.
Men det klart mest interessante her er 1960-komposisjonen Monumentum pro Gesualdo di Venosa. Det er fra en tid hvor Stravinskij beveget seg mer og mer inn i tolvtonemusikken. Det punktvise anslaget preger også orkestreringen – gjenkomponert, for å bruke hans eget uttrykk – av disse tre madrigalene fra Veronas renessanse-prins Gesulado. Umiddelbart får vi assosiasjoner med Weberns Bach-orkestreringer.
Selv i sin kortfattethet er dette musikk som rommer mye. Renessansens enkle og lineære former opp mot vår tid og en av det forrige århundres store mestre som her gjør bruk av serielle teknikker han kanskje er mindre kjent for.
Dennis Russell Davies har med sitt Kammerorkester i Stuttgart signert en viktig CD. Det er Stravinskij på det mest essensielle, og neppe noe til å komme utenom.