Oslo Konserthus 1.10.2009 Dvorak: Symfoni nr. 8, Richard Strauss: Ein Heldenleben
Oslo-filharmonien, Vassily Sinaiski – dirigent

Den åttende symfonien til Dvorak er et verk som vi hørte for ikke mange dager siden da Kringkastingsorkesteretintroduserte sin nye sjefsdirigent Thomas Søndergård med en konsert i Bjørvika-operaen. Sånn sett kan vi si at vi hadde direkte sammenlikning i hvordan to av byens tre profesjonelle symfoniorkestre låter. Sammenlikningen falt for vår del ut til Kringkastingsorkesterets fordel. For der det atskillig større Oslo-filharmonien kan dra fordel av sin atskillig bredere fylde og utvilsomt sterkere musikerhåndtverk fra de enkelte musikernes side, hadde det langt mindre og ikke så betydelig navngjetne orkesteret internasjonalt en utvilsomt fordel: det kunne nyte godt av Bjørvika-operaens gedigne akustikk og vanvittig flotte klangbilde. Det – og det utvilsomt optimistisk humøret og spillegleden som preget denne konserten for noen uker siden – oppveide på lang vei noen titalls færre musikere i klangfylden.


Dirigenten Vassily Sinaisky hoppet inn på kort varsel da Kazushi Ono måtte melde sykdomsavbud til denne konserten. Som på tidligere konserter her hjemme viser han stor optimisme og godt humør. Det kom særlig til rett etter framføringen av Richard Strauss’ omfangsrike helte’symfoni’. Ein Heldenleben er et verk som stiller store krav til musikere såvel som til orkester. Det nærmest selvbiografiske og opplagt sterkt selvironiske programverket om geniet, helten, som trekker seg tilbake fra den materialistiske verden fordi ingen ‘forstår’ ham må ikke taes som annet enn et fenomenalt orkesterverk hvor komponisten bruker alle sine knep og store kunnskap om orkesteret til å frambringe denne storslagne musikken. Man kan neppe ta komponisten helt på alvor i beskrivningen av musikkverkets program, snarere ser de aller fleste i dag på dette som sterkt selvironisk av en ung komponist.
Førstefiolinist Elise Båtnes viste overbevisende spill i sentrale partier for solo. Først og fremst var det orkesterets sterke fylde og pregnante spill som gjorde denne framføringen til en stor opplevelse.
I pausen ble årets Mariss Jansons-stipend delt ut. Det gikk kollektivt til de fjorten musikere i bratsj-gruppen som skal bruke det til seminarvirksomhet og konserter. Populært!