Oslo Konserthus 31.3.2011. Tsjaikovskij: Fiolinkonsert, Prokofiev: Symfoni nr. 3. Oslo-filharmonien, dir.: Jukka-Pekka Saraste, Guro Kleven Hagen – fiolin.

Det var rett og slett imponerende og fantastisk å oppleve Tsjaikovskijs krevende fiolinkonsert med Guro Kleven Hagen når hun debuterte i stort format med Oslo-filharmonien. Men hun har nerver og erfaring i stort monn. Med annenprisen i den internasjonale solistkonkurransen for ungdom i Wien i vinter etablerte hun seg raskt i selskapet hvor en kan si at hun er atskillig mer enn ung og lovende. Nå snakker vi om noe helt annet – og større.
For det er spenstig gjort å forsøke seg med Tsjaikovskijs fiolinkonsert. Dette er ikke akkurat standardverket du gyver løs på som det aller første, det er et verk med krevende partier som forlanger sitt av utøveren. Når vi hørte Anne-Sophie Mutter spille det her i samme sal i Oslo for snart ti år siden ble vi slått av hvor krevende denne fiolinkonserten er, selv for de aller fremste fiolinister i verden. Men Mutter hadde erfaring og tyngde og formet nærmest en slags personlig og fri versjon av denne konserten.
Så langt kunne nok ikke Guro Kleven Hagen strekke seg. Hun savner ennå selvfølgelig den tyngde og modenhet som hennes eldre mesterkollega har. Men likhetene er mer iøynefallende enn forskjellene. For det var Anne-Sophie Mutters konsert i denne salen i september 2003 som nærmest slo oss når vi hørte Valdres-jenta i samme konsert. Ikke minst i valget av en konsert som virker nesten umenneskelig og krever sitt av utøveren.

Spesielt gledelig var det å oppleve henne i sistesatsen hvor hun mestret de intrikate tekniske partiene med stor selvfølge.
For en utøver!

Jukka-Pekka Saraste dro til med denne symfonien i høyt og energisk tempo før folk hadde omtrent satt seg etter pause. Orkesterets bastante slagverksseksjon fikk sitt å bryne seg på og de kraftige og mørke klangene fra tromboner og tuba ga oss ytterligere skrekkvisjoner i dette marerittet av overtro og bestialske syn.
Dette er musikk hvor orkesteret er på riktig hjemmebane. Tross sin uhyggelige karakter er dette flott å høre, vi kan ikke på grunn av musikkens grunnkarakter bruke uttrykket herlig, men det er jo akkurat slik det oppfattes som.
En stor konsertkveld, og først og fremst en fantastisk solist!