Tour de Versailles – Musiques Royales et Princieres à Versailles au Temps des Rois Bourbon (Musikk i Versailles på Louis XIV’s og Louis XV’s tid)
Philidor, Francoeur, Clerambault, Couperin, Charpentier, Rameau, De Visée, Davergne, Le Camus
La Simphonie du Marais dir.: Hugo Reyne, Orchestre Musica Aeterna de Bratislava dir.: Olivier Schneebeli, Les Demoiselles de Saint-Cyr dir.: Emmanuel Mandrin, Les Talens Lyrique dir.: Christophe Rousset, Le Concert Spirituel dir.: Hervé Niquet, Concert Köln, Howrad Crook – kontratenor, Hervé Lamy – tenor, Peter Harvey – baryton, Sandrine Oiau – sopran, Caroline Pelon – sopran, Pascal Montheihet – theorbo, lutt, Wilhelm Jansen – cembalo, Maria-Tecla Andreotti – fløyte, Irène Troi – fiolin, Christophe Coin – viola da gamba, Jean-Paul Fouchecourt – tenor, Veronique Gens – sopran, Greta de Reyghere – sopran opptak 1992-99 Virgin 7243 5 61643 2 1
Et stort antall artister og ensembler har bidratt til denne CD’en som har tatt mål av seg til å gjengi den musikken i de formene den ble framført ved hoffet i Versailles på 1600-tallet og fram til revolusjonen i 1789. Mye av musikken og komponistene er svært kjente. Charpentier, Couperin og Rameau har skrevet verk som framføres mye, men såvidt jeg kan se er dette et sjeldent forsøk på å sette musikken i en viss ramme.
Her finner vi musikk til bruk i det kongelige kapell, til fester og jakt med pauker og trompeter, lutt og theorbe som skulle spilles i kongens sovekammer dvs. ved måltid og liknende – Solkongen var vel neppe så frisynt at han hadde musikere til stede for å spille ved andre soveromssysler – og til teater og opera.
Konseptet kunne vært svært vellykket, og det står ikke på mange ypperlige kreftene som medvirker, men det blir likesom noe halvt om halvt. Meningen er vel at vi skulle bli tatt med på en musikalsk reise til Solkongens hoff, men det sprikert for mye av forskjellige musikkformer og uttrykk. Dessuten er prestasjonene noe ujevne.
Likevel fratar det ikke inntrykket av at det måtte være mye fest og morro i de dager