Kjartan Fløgstad: Shanghai Ekspress, Gyldendal 2001
Fløgstad har blitt beskrevet som og kritisert for å være en “flink” forfatter og for å inkludere faktakunnskaper for kunnskapens skyld og ikke for kunstverkets skyld. Jeg synes ikke det er en hake ved å være flink, og ihvertfall ikke i en essaysamling som “Shanghai Ekspress“. Fløgstad er kjent for å være en globetrotter og disse nye tekstene er hans betraktninger og opplevelser av Kina og kinesisk kultur.
Essayene er mange og sammen utgjør de et lappeteppe slik Fløgstad forsøker å vise at den kinesiske kulturen er et lappeteppe av ulike språk, religion, filosofi og populærkultur. Tekstene tar for seg forfatterens møter med enkeltpersoner, kinesiske byer (og da særlig Shanghai), litteratur, film, mat og maoistisk fortid. For øvrig kan det bli litt mange kinesiske ord og navn som gjorde at jeg falt litt ut av og til, men Fløgstads gode ironi fanget meg fort opp igjen.
Han arresterer bl.a. nordmenns navlebeskuende tendenser når han beskriver en noe uheldig overskrift Aftenposten hadde i sin tid. “NORGE ADVARER ASIA. Sjølv har eg stått nede på stranda, til dømes i Valpraíso i Chile eller i Haiphong, Vietnam, og gitt strenge irettesettingar til verdshava, ikkje minst Stillehavet, om å innta ei rolegare haldning, i trygg forvissing om å ha det norske politiske systemet i ryggen.” (I tilfelle det er noen skoleelever tror at Fløgstad står og snakker til havet så vil undertegnede understreke at det dreier seg om ironi.)
Ingen har vel noensinne tenkt at Fløgstad ikke er kunnskapsrik, men at han kan så mye on film, og så mye om Kung Fu action hadde jeg ikke trodd. Jeg har aldri sett for meg den sindige Saudabueren foran skjermen med Bruce Leefilmer, og det er morsomt å oppdage hans interesse og fascinasjon for Kung Fus bidrag i en mer oppdatert sjanger der filmer som “The Matrix” og “Snikende tiger, skjult drage” hører hjemme. Boka er en flott alternativ reiseguide for den som skal til Kina og den er spennende for den som vil oppdage nye sider ved forfatteren Kjartan Fløgstad.