Zemlinsky: Der König Kandaules, Opptak fra festspillene i Salzburg 2002
Nina Stemme, Robert Brubaker, Wolfgang Schöne, Mel Ulrich, John Nuzzo, Jochen Schmeckenbecker, Randall Jakobsen, Georg Zeppenfeld, Jürgen Sacher, John Dickie, Almas Svilpa, Peter Loehle, Deutsches Symphonieorchester Berlin dir.: Kent Nagano, ORF AN 3070
Denne innspillingen av Zemlinskys siste opera ble stammer fra festspillene i Salzburg 2002. Framførelsen den gang gjorde også at verket kom på alles lepper og Zemlinsky og hans til nå nesten glemte opera var blitt et samtaleemne.
Først og fremst er denne innspillingen et vitnesbyrd om en opera som er uvanlig godt regissert av Christine Mielitz. Derfor er den neppe noen innspilling for de som ønsker å høre komponistens siste store verk. For dette forestillingsopptaket bærer altfor sterkt preg av å være fra en forestilling, dunk høres og balansen er på ingen måte den mest perfekte.
Det er den østerriske radioen som nok en gang slipper til sine arkivopptak. Skjønt arkivopptak, det er jo relativt ferskt.
Zemlinsky skrev verket i sitt første eksil i hjembyen Wien etter at nazistene tok makten i Tyskland og forbø ham å fortsette sin undervisningsvirksomhet i Berlin. Men etter ‘Anschluss’ i 1938 ble han fordrevet videre til USA der han døde kort tid etter uten å ha fått fullført orkestreringen av operaen. Zemlinsky har lenge vært en underkjent komponist som har vært mest berømt for å være den som underviste den senere fru Mahler, Alma, i komposisjon og som derved introduserte de to for hverandre.
Men mye av hans musikk har i dag fått en slags renessanse. Hans Lyriske symfoni tilhører et av standardverkene i konsertsalene. Også denne operaen er blitt mye framført de siste årene, blant annet på Volksoper i Wien.
Mye av publikumsstøyen er i behold på opptaket og vi kan avgjort slå fast at for publikum måtte disse framførelsene være festaftener. Før vi får den multimediale DVD av verket lansert vil det i ærlighetens navn måtte innrømmes at det kan være vanskelig å yte dette verket samme rettferdighet som en publikumsopplevelse tydeligvis var. Men uansett er det sympatisk å stifte bekjentskap med dette senverket av Zemlinsky. Derfor skal østerriske ORF ha stor takk for at dette opptaket ble videreformidlet.