Bjørvika 14.3.2009 Arnold Schönberg: Erwartung*, Béla Bartók: Ridder Blåskjeggs borg, Oslo-filharmonien, Toril Carlsen – sopran*, Jeanne-Michèle Charbonnet – sopran, Péter Fried – bass, Jukka-Pekka Saraste dirigent

Det har knyttet seg store forventninger til Oslo-filharmoniens besøk i det nye operahuset i Bjørvika. Hvordan ville akustikken fortone seg i forhold til Oslo Konserthus? Vi var av dem som hørte denne konserten tidligere i uken i konserthuset og sånn sett mener vi oss i stand til å gi en vurdering av det.

Der jeg i konserthuset opplevde musikken som rett og slett ‘skramlete‘ – i hvert fall gjaldt dette for Schönbergs verk – ble den i Bjørvika varm, levende og faktisk med tilløp til skjønnhet. Klarest kom dette til uttrykk i Schönbergs monodrama. Det jeg ikke fikk med meg i Oslo Konserthus, opplevde jeg til fulle i Bjørvika. At jeg i utgangspunktet gikk ut i fra at Schönberg hadde anlagt en kald utvendighet med vilje nettopp for å illustrere det mystiske og symbolske freudianske i sitt musikkdrama, opplevde jeg samme musikken som dels vakker og med mye skjønnhet i seg. Hvor utrolig det enn kan høres! Det viser bare hvor mye god akkustikk og et riktig konsertlokale betyr for opplevelsen.

Psykologen blant leserne vil si at man hører det man vil høre. Og det er jo riktig. Men som med et god måltid mat, anretningen og tilberedningen betyr nesten alt for smaksopplevelsen. Faktisk kan det bli slik at man inviteres inn i en opplevelse, i stedet for å holdes unna.

Det burde være unødvendig å si at solistene kom mer enn bra fra det i sin oppgave.

Det er bare en konklusjon etter en konsert som denne, Den Norske Opera & Ballett må sette seg ned med ledelsen i Oslo-filharmonien og finne ut hvordan orkesteret kan ha ordinære konserter i det nye kulturpalasset. Om det blir en og to ganger i uka eller måneden eller om man finner andre løsninger, er uvedkommende. Landets fremste orkester må rett og slett få anledning til å framføre sin musikk under forhold som gjør at musikken kommer fram på best mulig måte. Og operahuset fortjener å bli fylt opp av herlig musikk framført av landets beste musikere som dette!
Det er også et annet og ikke helt uvesentlig poeng: publikumsinteressen. På torsdagens konsert var det bare tre kvart fullt. I Bjørvika var så å si hver eneste plass fyllt opp. Det bør være et tankekors.
KULTURSPEILET Nyhetet, omtaler, intervjuer og reportasjer om alt av kultur