Thomas Adès: Asyla (1997) (Simon Rattle), Concerto Conciso*# (1997-98), These Premises Are Alarmed (1996), Chamber Symphony (1990), …but all shall be well# (1993) City of Birmingham Symphony Orchestra, Birmingham Contemporary Group#, dir.: Simon Rattle/Thomas Adès, Thomas Adès* – klaver EMI 5 56818 2
Thomas Adès er et komponistnavn vi bør merke oss. Ennå ikke fylt 30 er han et av øyrikets mest interessante navn. Han skriver ukomplisert forfriskende musikk, uten å legge for mange føringer i den og med et tonespråket som er helt personlig og uten vesentlig påvirkning av dogmer og retninger. Det er først og fremst hans opera Powder Her Face som brakte navnet hans fram i forgrunnen. Operaen handler om en livskåt – i bokstavelig betydning – engelsk adelsdame som forbrukte sine elskere i en suite på et bedre engelsk hotell. Operaen er allerede ført opp flere ganger i Storbritannia.
Det er hans friske tonespråk og upretensi¿se innstilling som sjarmerer. Mye humor og glad musikanteri ligger i hans komposisjoner. Denne CD’en er hans første med rene orkesterverk.Asyla, som ble bestilt av og uroppført av Simon Rattle og hans Birmingham-symfonikere i 1997, er ved siden av operaen hans mest omfattende verk til nå. Det er symfonisk i formen. Allerede i tittelen, flertallsformen av et galehus på latin, får vi antydninger om at den unge komponisten er ganske upretensiøs i sin tilnærming til høytidelige musikkformer.
Concert grosso er en klaverkonsert i miniatyr hvor solisten også blir tildelt ekstraroller som slagverksutøver på gjenstander som knapt kan sies å tilhøre standarsutstyret for et symfonisk ensemble. Morsomt, lekende!
Hans kammersymfoni fra 1990 er et forbausende modent verk til å stamme fra en så ung komponist. ….but all shall be well fra 1993 siterer TS Eliot i tittelen.
Thomas Adès vil vi ganske sikkert høre mye mer av i årene som kommer. Dette var forfriskende, morsomt og lekende. Mer av ham!
|