
Du leste riktig: mannen om sto bak det overordentlig viltre stykket som avsluttet konserten med Oslo-filharmonien torsdag bodde i sine siste år delvis på Lilleaker i Oslo. Riktignok stammer hans fyrrige okesterkonsert fra 1953 må det sies. Men at en av verdenshistoriens kanskje fremste komponister fra siste halvdel av det forrige århundret bodde i et vanlig rekkehus i Thygesens distrikt her blandt oss uten å gjøre stort vesen av seg, må sies. Utenom at han traust og sikkert gikk på konsertene til orkesteret som spilte hans orkesterkonsert denne kvelden.
Oslo Konserthus 28.3.2019 Janacek: Den listige lille reven, suite, Frédéric Chopin: Pianokonsert nr. 2, Witold Lutosławski: Konsert for orkester, Oslo-filharmonien, dir.: Juanjo Mena, Jan Lisieck, klaver

Det var nærhei til egen familie og Arne Nordheim som dro ham hit. Han levde anonymt og stille og lot seg bare trofast se i konsertene med Oslo-filharmonien.
Det stemmer til æresfrykt. At en av det forrige århundrets utvilsomt største komponister pleide å gjøre som oss akkurat nå, sitte i denne salen og høre på akkurat dette orkesteret, kaller på høytidelighet; verden er ikke liten!

Orkesterkonserten er av hans mest spilte verk. Før den tid kom da jernteppet ble slakket på og restriksjonene ikke fullt så rigorøse. For Lutoslavski var ikke populær hos makthaverne i det tidligere regimet i Polen. Det var først med Walesa at han slo gjennom og fikk armslag. Han ble skjelt ut som formalist og lite tilgjengelig for de arbeidende masser.
Noe slikt sto slettes ikke i veien for oss på denne konserten. Når vi hører dette verket i dag kan vi ikke si annet enn fabelaktig. Det starter i kraftige akkorder – og disaonanser. Smellene gjentar seg i hele verket og det holder intensiteten oppe.
Noe langt annet opplevde vi med klaverkonserten til Chopin. Smektende og romantisk er ordene vi kan bruke. Egentlig var det den første klaverkonserten han skrev og nummereringen har byttet plass med hans neste klaverkonsert. Men lite gjør det for en langlemmet ungdom med kraftfull hårmanke sto for solist-spillet. Det varmet!