Oslo kammermusikkfestival Karpedammen 13.8.2005 Jan Garbarek Group


Garbarek opptrådte uten Hilliard Ensemble slik han gjorde siste gang han gjestet kammermusikkfestivalen på en konsert i Karpedammen i 2001. Denne gangen var det musikere på bass, slagverk og brett som ledsaget ham, en sammensetning som inviterte til improvisasjoner og lek med toner. Så fikk vi også Harald Sæverud servert, hans Rondo Amoroso fikk en mer enn kompetent versjon av bandet og dannet også grunnlag for Eberhard Webers lange improvisasjoner på bass. Men kanskje mest imponerende var det når Rainer Brüninghaus bygde hele vegger av klang i partier som i sitt grandiose velde kunne bringe assosiasjoner til Wagner.
Det er mange år siden at Garbarek offisielt har forlatt jazzverdenen til fordel for en musikk som man rett og slett kan si er hans egen – sånn garbarek som ungdommen sier når vi spør dem – en fusjon av middelalderkoraler, folkemusikk fra all verdens kanter, klassiske biter – som Sæverud på denne konserten! – og rett og slett jazz. For det lar seg ikke nekte at det som styrte improviasjonene over eksempelvis Sæveruds i utgangspunktet noe spinkle toner var en fritt anrettet improvisasjon med en ledig og sprelsk jazzfot i full vigør.
De to timene i Karpedammen startet da sola såvidt var dukket ned under horisonten og avsluttet i mørkeste august-natt. Garbarek og hans gruppe valgte å presentere heller få nummer, til gjengjeld kunne de være av opptil en halv times varighet. Settingen var den beste, publikum trivdes og stemningen var på topp. Det var mange som hadde benyttet anledningen til å høre en av Norges mest profilerte musikere når han opptrådte her hjemme.