Ravel: Daphnis et Chlöé – komplett ballettmusikk, Rhapsodie espagnole, Pavane pour une infante défunte, Kor fra Royal Opera House Covent Garden, London Symphony Orchestra, dir.: Pierre Monteux, Decca 475 7525, innspilt i 1959 og utgitt første gangen i 1963
Det er ikke til å unngå at man blir sterkt grepet og kanskje til og med sentimentalt av og til. Denne musikken setter i hvert fall undertegnete i en sinnsstemning som raskt fører meg behagelige tiår tilbake i tid. Den gangen var det også Ravel og dirigenten var da som nå Pierre Monteux.
Gjensynet blir totalt. Den samme forbløffelsen jeg den gang fikk fra rillene stiger nå ut av øreklokkene, denne gangen med den digitale tidsalder til hjelp. Ravels musikk er fascinerende, stemningsskapende og varm. Men det er jo ikke den alene som har gjort dette til en unik innspilling. Det er også denne legendariske franske dirigenten som faktisk var jevnaldrende med Ravel, de var født i samme år. Men Monteux levde langt inn å vår egen tid, han døde først i 1964. Blant hans mange elever var blant andre Andre Previn.
Det er historisk sus over dette, for Monteux var den som dirigerte Daphnis et Chlöé ved urpremieren av balletten i 1912. Hans nære samarbeid med Ballets russe medførte også at det var han som holdt i dirigentpinnen ved den historiske urpremieren av Vårofferet i mai 1913. Da var han 38.
Derfor blir denne innspillingen fra 1959 et klenodium i seg selv. Trass sin årgang er det en innspilling som teknisk sett er helt på topp. Den er rik, fyldig og har i seg den varme som vi sjelden opplever i den digitale verden. Men det har jo sin årsak i at den er løftet fram av en av musikkhistoriens mest interessante dirigentnavn.
Jeg kan ikke rose denne innspillingen og gjenutgivelsen høyt nok. Det er ikke bare de personlige minner fra en lykkelig tid som melder seg, dette er også en praktversjon av noe av Ravels beste musikk.
Og bare det gjør susen.