Oslo Konserthus 18.4.2013 Arne Nordheim: Adieu, Witold Lutoslawski: Cellokonsert, Olivier Messiaen: Les offrandes oubliées, Maurice Ravel: Daphnis et Chloé suite nr. 2, Oslo-filharmonien, Thomas Søndergård – dirigent, Truls Mørk – cello

Framføringen av Lutoslavskis cellokonsert ble en gripende opplevelse. Truls Mørk spill gjorde stort inntrykk. En ytterligere faktor var at han åpnet opp for det som lå i konserten. Undertegnede opplevde for eksempel konserten på en ny måte. Der jeg tidligere gjennom plateinnspillinger så dette som svært komplisert og tildels utilnærmelig musikk ble det noe helt annet med denne levende framføringen. Jeg kunne ikke annet enn å oppfatte konserten som sterkt politisk.

Dette sto klart for meg da jeg hørte Lutoslavskis cellokonsert i går. Solo-instrumentet åpner konserten med en lang cadenza, til dels vakre og ettertenksomme toner som gjentar seg under hele konserten. I kontrast står skarpe utbrudd – signaler og dissonanser – fra trompeter, slagverk og basuner. De smeller nesten som gevær-salver. Det var umulig å ikke få assosiasjoner til dette mens vekselsspillet mellom celloens ømme toner og messinginstrumentenes harde utladninger under hele konserten kjempet mot hverandre. Makthaverne mot en cellospiller. En enslig stemme mot den harde og brutale makten.

Lutoslavski var en ledende polsk etterkrigskomponist. Fram til sin død i 1994 sto han i fremste rekke av samtidskomponister i verden. De siste årene av sitt liv var han delvis bosatt i Oslo og var ofte å finne på konsertene med kveldens orkester.
Arne Nordheims Adieau som innledet konserten er skrevet til minne om Lutoslavski.

Stemningen var nå lagt og den ble til de grader viderefulgt med Messiaens Les offrandes oubliées – de glemte ofre – med undertittelen méditation symphonique og avslutningsvis med Ravels andre suite fra Daphnis et Chloë, karakterisert av Stravinskij som det vakreste en fransk komponist noensinne har laget av musikk.

Det religiøse spiller også en viktig rolle i kveldens verk, noe tittelen klafrt antyder. Men hørte vi ikke her i sistesatsen noe av de samme stemningene som han gjorde bruk av i sitt siste orkesterverk Éclairs sur l’au-delà… over seksti år seinere?
Ravels Daphnis et Chloé er i utgangspunktet balletmusikk men er senere arrangert i flere orkesterversjoner. Det tilhører noe av Ravels aller mest populære musikk. Rett og slett overjordisk vakker musikk.
Det var tydelig å se på orkesterets musikere at de trivdes med å spille disse verkene. Kontakten med Kringkastingsorkesterets tidligere sjefsdirigent Thomas Søndergård var god og Truls Mørk hevet denne konsertkvelden opp atskillige nivå.
Oslo-filharmonien må ha ros for det dristige og spenstige programvalget. Det er sterkt uvanlig å oppleve samtidsmusikk – med Ravels hundreårgamle orkestersuite som unntak – gjøre et slikt gripende og framfor alt vakkert inntrykk som den gjorde i går.