Oslo Konserthus 23.10.2008 Dmitrij Sjostakovitsj: Symfoni nr. 7, «Leningrad»
Cinemaphonia – basert på urframføringen av symfonien 9. august 1942, regi: Georgij Paradsjanov , Oslo-filharmonien, Maxim Sjostakovitsj – dirigent


Når vinteren kom ble det rigget til provisoriske tilførselseslinjer over isen på Ladoga-sjøen. Men det var først de siste månedene av de 900 dagene beleiringen varte at det lyktes å bygge en slags forbindelsesvei med det øvrige Sovjet. Hvilke lidelser Leningrad-beboerne hadde vært gjennom kan vi knapt forestille oss.
Leningrad ble et symbol for hele verden for den heltemodige kampen mot den nazistiske krigsmakten. I dette kom denne symfonien til å bety svært mye. Partituret ble smuglet ut av byen og lot seg høre overalt i den frie verden, ikke minst i USA. Sjostakovitsj var selv bevisst på å ha skrevet en propagandasymfoni, et stykke mektig musikk som kunne mane til fortsatt kamp mot nazismen. Førstesatsen hvor hovedmotivet innleder med skarptrommene, er blitt utlagt som en beskrivelse av hvordan de tyske troppene i sin operasjon Barbarossa velter inn over russisk jord. Sjostakovitsj selv var ikke i tvil om dette ved de uttalelser han lot falle om symfonien, og han føyer til at symfonien skulle vise hvordan det heltemodige russiske folket til slutt beseiret overmakten, noe han fikk rett i. Men da hadde det gått tre år med beleieing og uendelige lidelser.

Alt tyder på at komponisten måtte begynne å arbeide med denne syvende symfonien lenge før krigen brøt ut. Den har en mahlersk lengde og varer nesten halvannen time. Selv om det ikke er tvil om at han ga den sin endelige utforming det første året av beleiringen, og at den dermed ble et mektig våpen mot nazismens krigsmaskin, måtte en stor del av arbeidet være gjort før selve krigshandlingene tok til. Men den siste finishen, sluttarbeidet for å gjøre den til en propagandasymfoni som kunne mane til samhold og fortsatt kamp, måtte han ha gjort det første året av beleiringen. Derfor er det dette vi må legge vekt på og ikke senere spekulasjoner om at symfonien egentlig er et antiStalin-verk og at det teutonsk-groteske marsjmotivet egentlig var myntet på stalinismen og ikke nazismen.

Framføringen ble i går fulgt av en filmframvisning av Cinemaphonia, som er laget ut fra gamle filmklipp særlig fra de ni hundre dagene. Filmen åpner og avslutter med en mahorka-røykende Sjostakovitsj i en togkupe. Filmen følger samme puls og intensitet som musikken og den må roses for å ha lagt seg til et mer moderne uttrykk og sklidd unna de mest patetiske propaganda-effektene fra denne tiden. Så er filmen laget bare for et par år siden. Som dokument er den unik og bare opplevelsen av slik musikk til levende bilder av hva musikken beskriver er fantastisk.

Kveldens dirigent hadde selvfølgelig stort nærvær til denne symfonien, det er unødvendig å understreke den organiske tilhørigheten. Musikken er jo også en del av hans egen oppvekst, hans første år, og det må virke sterkt å oppleve et slikt to-fronts møte på podiet, både i form av levende bilder og musikk. Men den sterkeste opplevelsen fikk ganske sikkert vi som satt i salen som for en gang skyld var fylt til siste rad, og mange fikk ikke billetter og måtte gjøre vendereis hjem. Men det er en ny mulighet i kveld! Symfonien må bare oppleves!!