Universitetets Aula 29.2.2004 Purcell: Scenemusikk til Abdelazer, Haydn: Cellokonsert C-dur, Beethoven/arrangert for orkester av Terje Tønnesen: Strykekvartett op. 130 (med Große Fuge), Det Norske Kammerorkester, leder: Terje Tønnesen, Truls Mørk – cello

Skuddårsaften skal ikke bare være den kvelden da damene skal ha anledning til å fri, i hvert fall hvis man følger den ‘yggeseth”ske tidsregning. Langt viktigere er at det er den kvelden som Det Norske Kammerorkester velger å skrive Norges-historie.
For innspillingen av Haydns cellokonsert i C-dur med Truls Mørk og Det Norske Kammerorkester er den den klassiske innspillingen med norske artister som gjennom tidene har solgt mest her til lands. Og framføringen av Beethovens strykekvartett op 130 med Große Fuge opplevde sin førstegangsframføring her hjemme i Terje Tønnesens orkesterarrangement.
Denne kvelden framsto orkester og solist med Haydns konsert pånytt. Fra veggene skuet Munchs Historie-maleri ned på oss. Mer symbolsk kunne det neppe bli.
Det er begynt å bli noen år siden at orkesteret og Truls Mørk presenterte sin Haydn. Innspillingen banet i sin tid veien for den internasjonale karrieren til Truls Mørk. Det er derfor ikke uventet at det er kommet ti års modenhet til framføringen av denne konserten. Dette framgikk tydelig av Truls Mørks spill. I tillegg til sin dynamiske spenstighet – konserten låter frisk og frodig! – fikk vi et element av moden klang som sto seg svært godt.
Publikum kvitterte med overveldende og langvarig applaus som ikke ga seg før han dro et ekstranummer, en katalansk folkesang.
Terje Tønnesens orkesterarrangement av Beethovens op. 130 følger i hovedtrekkene stemmene i strykekvartetten. Men enkelte steder har han skjøvet ensemblet noe i bakgrunnen mens de fire soloinstrumentene spiller delvis alene, delvis til orkesterarrangement. Dette ga en fin effekt, som særlig var vellykket i Cavatina-satsen hvor Terje Tønnesens solofiolin fulgte melodilinjen.
Men Große Fuge var en mektig opplevelse. Den satt hardt!