JS Bach: Fiolinkonsert a-moll*, Fiolinkonsert E-dur*, Sofia Gubaidulina: Fiolinkonsert nr. 2, Anne-Sophie Mutter – fiolin, Trondheim-solistene*, London Symphony Orchestra, dir.: Valery Gergiev , Deutsche Grammophon 477 7948
De fleste her hjemme vil utvilsomt kjøpe denne CD’en fordi verdens kanskje fremste fiolinsolist, ikke minst omtalte, Anne-Sophie Mutter spiller sammen med Trondheimsolistene i to konserter av Bach. Men det egentlige og viktigste på denne utgivelsen er Sofia Gubaidulinas andre fiolinkonsert, her presentert omtrent før konserten har hatt sin urframføring. Bach-konsertene er tatt med fordi de hører tett sammen med Gubaidulinas musikk.

Som med mye annen musikk av Sofia Gubaidulina – og særlig den første fiolinkonserten – er påvirkningen fra Bach betydelig. Den første fiolinkonserten starter med et utdrag fra Die Kunst der Fuge og avsluttes med en Bach-koral etter samme mønster som Alban Bergs fiolinkonsert. En kan i og for seg også si dette gjør også den andre konserten men innslaget er ikke så påtrengende tydelig som i den første fiolinkonserten. Visst går det tydelige påminninger om fader Bach igjen i de siste taktene i konserten men ikke så entydelig som i den første konserten.
De to Bach-konsertene med Trondheimsolistene er derfor rett og slett med for å støtte oppunder Gubaidulinas konsert. Det er ingen enkel konsert Gubaidulina gir oss. Musikkspråket er modernistisk (men ingen pling-plong) og konserten krever sitt av tilhøreren. Mye av tyngdepunktet er lagt på solistpartiet.
Bach skaper i denne settingen en slags balanse men er også med på å bygge opp konserten, forme dens grunnmur. Trondheimsolistene har spilt sammen med Mutter nå i en årrekke og de har tidligere gitt ut CD sammen. De gjennomførte en Asia-turne sammen på forsommeren og spilte sammen på Lucerne-festivalen tidligere i høst. Igjen ser vi hvor godt de går sammen, at et lite ensemble fra nord er den rette partneren for et verdensnavn som Mutter. Her spiller de uten påtatte eller tillærte føringer. Det blir på en måte riktig – og ekte.
Mutter velger seg også fra øverste hylle i Gubaidulinas konsert. Her har hun fått Valery Gergiev i spissen for London Symphony Orchestra.
Deutsche Gramophon slår stort på det med denne utgivelsen. Det er prisverdig gjort. Sjelden opplever vi i disse ‘markeds’-tider at et nytt verk umiddelbart gis ut på CD. Det er musikken som er hovedsaken. Sett deg ned og bruk tid på denne musikken – som vi gjorde. Du oppdager stadig noe nytt.