Prokofiev: Fiolinkonsert nr. 2 g-moll, Max Bruch: Fiolinkonsert nr. 1 g-moll. Guro Kleven Hagen- fiolin, Oslo-filharmonien, dir.: Bjarte Engeset
Opptak Oslo Konserthus 27. – 29.5.2013 Simax PSC 126.

Her spiller hun de to fremste g-moll konsertene i fiolinlitteraturen. Det er dristig og det er dyktig gjort. Prokofievs andre konsert er et særtilfelle i hans produksjon. Den er bevisst holdt i moderate former med enkel orkesterbesetning og lite sjokkerende dissonanser, kanskje med unntak av de friske dobbeltgrepene som innleder tredjesatsen. Komponisten hadde kanskje forberedt seg på sin hjemkomst til fedrelandet og Russland – som var blitt til Sovjet-unionen i mellomtiden – på 1930-tallet der forholdene for modernistiske uttrykk var langt mer tilbakeholdne og konservative enn i Frankrike og USA hvor han hovedsakelig boltret seg.
Dette gir mer rom for utøveren og Guro Kleven Hagen vet å ta vare på det.
Max Bruchs g-moll konsert blir av mange sett på som selve fiolinkonserten. Uansett om det er riktig å rangere musikk på denne måten er den utrolig populær og mye spilt. Det hører likesom med at skal man for alvor vise seg fram er det med denne konserten. Det er en musikk som er typisk for romantikken og 1860-tallet den ble skrevet på. Den er lyrisk med sangbare temaer tvers igjennom. Her lyder det bare skjønt fra den unge utøverens side.
Guro Kleven Hagen kan med denne CD-innspillingen være virkelig stolt over det hun har fått til i sin foreløpige unge karriere. Én ting skal være sikkert: henne får vi høre atskillig mer fra i årene som kommer! Og det gleder vi oss til.
Hun gies en flott orkesterledsagelse av Oslo-filharmonien ledet av Bjarte Engeset.