Messiaen: Klavermusikk IV – Les offrandes oubliées, Fantasie Burlesque, Pièce pour le tombeau de Paul Dukas, Rondeau, Prélude, La fauvette des jardins
Håkon Austbø – klaver Naxos 8.554655
Dette er den fjerde utgaven med klavermusikk av den franske komponisten Olivier Messiaen (1908-1992) som den norske Nederlandsk-bosatte pianisten Håkon Austbø står for. Den første utgaven, innspillingen av Vingt rehards sur l’enfant Jésus var en durabelig sensajon da den kom for noen år siden. Men så var det også usedvanlig sterk musikk.
De to neste utgavene tok for seg katalogen med ‘fuglelyder’ og en frittstående samling klaverstykker, som denne. Her har vi klaverstykker som spenner fra 1930 fram til 1972.
Olivier Messiaen var fransk musikklivs store komponist etter ‘impresjonist’generasjonen med Debussy og Ravel. Han fyller ut gapet som oppsto mellom Ravels død på 30-tallet og de nyere komponister som gjorde seg gjeldende fra slutten av 50-tallet, som Boulez. Han hadde et helt spesielt musikkspråk hvor lyder av fugler danner et vesentlig element i musikken hans. Dette, sammen med en sterkt religiøs overbevisning, preger omtrent alt det han skrev av musikk. Ofte er musikkbildet hans preget av ‘syn’ og ‘åpenbaringer’.
Dette til tross, han skriver fengslende musikk som betar tilhøreren. Om den ikke er tonal, kan den heller ikke kalles tolvtonepreget eller seriell. Selv om han er influert av serielle tonerekker og ‘harmonier’, savner musikkens hans det matematiske prinsippet som eksempelvis Boulez arbeider etter.
I disse stykkene hører vi fuglene kvitre i komposisjonen La fauvette des jardins fra 1972. Noe av materialet har han hentet fra sin ‘fuglekatalog’, Catalogue d’oiseaux. Komposisjonen er en nauropplevelse som speiler inntrykket fra et opphold ved Laffrey-sjøen og skal skildre den ved nattestider juni-juli. Frosk kvekker, fugler hever sine stemmer mot morgenkvisten og gresshoppene synger. Nye lyder oppstår etterhvert som dagen går, kvelden faller på og natten senker seg pånytt.
Messiaen legger til dette budskapet sin undring over Guds skaperverk. Det er musikk vi godt kan kalle ‘typisk Messiaen’.
Hans Les ouffrandes oubliées er klaverutgaven av musikkstykket av samme navn. Et kort stykke er tilegnet gravstedet til hans musikklærer Paul Dukas.
Jeg synes det er en litt ‘rar’ innspillilng Håkon Austbø har foretatt. Av og til låter ikke klaveret som det skal. Om det er ustemt eller feilslag, skal vi ikke påstå. Kanskje er det bevisst lagt inn i musikken fra komponistens side.
Som all annen musikk av Messiaen, dette er besnærende og intenst. Det tar deg fra første øyeblikk av.