Händel: Arier, Renée Fleming – soprano, Orchestra of the Age of Enlightenment dir.: Harry Bicket, Decca 175 547-2
Renée Fleming synger Händels utvalgte hits på denne CD’en fra Decca. Det er ikke noe gammeltmodig over denne musikken, barokk-komponisten har fremdeles taket på oss.
Den engelskbosatte tyskeren skrev ikke mindre enn 42 operaer i løpet av sin karriere og mange av dem oppføres den dag i dag. Han er i de grader så i skuddet at de fleste operahus med respekt for seg selv – fra denne sesongen også Den Norske Opera – har han på repertoaret.
Hans høydepunkt som operakomponist kom i London i tiden rundt 1730. Den gangen var han virksom som produsent, leide teater og framførte store operaer og oratorier ‘for døra’. Til de grader var han så populær i London at han kunne livberge seg godt av dette. Men fra ca. 1740 ble det bare oratorier for noen år. De kom med engelsk tekst.
Her har vi de samlet, alle de store og kjente ariene. Ombra ma fù fraXerxes (1733) og Largo fra Alexander Balus (1748) som de mest kjente.
Händel skriver majestetisk musikk. Om det så ikke er noen utdrag fra hans mest berømte oratorium Messias på denne CD’en kan man likevel kjenne igjen de samme fanfare-liknende trompetene og den mektige og store pondusen på flere av ariene.
Renée Fleming står nå på toppen av sin karriere. Hun skal synge i hovedrollen i Rodelinda på Metropolitan før jul. Det er også ved denne scenen hun har triumfert i mer enn ti år. Selvsagt er hun ikke født med Händel, som enhver brite er, men hennes klare sopran står seg fint til denne musikken. Hun får også briljert med sin koloratur.
Opplysningstidens Orkester – Orchestra of the Age of Enlightenment – gjør en fremragende innsats som støtte bak den amerikanske sopranen. De har god trening på denne musikk, hver sommer spiller de Händel i Glyndebourne. Det hører man også.